Kvalitets­standard for Borgerstyret Personlig Assistance (BPA §95 og 96)

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) jf. Servicelovens (SL) § 96, eller kontant tilskud til ansættelse af hjælpere jf. Servicelovens (SL) § 95

Denne kvalitetsstandard tager udgangspunkt i den gældende lov på området, og det kommunale serviceniveau, der er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Kontaktoplysninger finder du nederst i kvalitetsstandarden.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med hjælpen?

Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (SL §95)
Formålet med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere er at skabe en fleksibel ordning for dig, som har en betydelig og varig nedsat funktionsevne samt som udgangspunkt har behov for mere end 20 timers pleje, praktisk hjælp eller aflastning i eget hjem, ugentligt. Ordningen kan anvendes, når kommunen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed efter SL §§83 og 84.

BPA-ordning (SL §96)
Formålet med BPA-ordningen er at skabe en fleksibel ordning for dig, som har en betydelig og varig nedsat funktionsevne, og som derfor har et meget omfattende støttebehov. BPA-ordningen skal sikre, at du får mulighed for at opbygge eller fastholde en selvstændig tilværelse både i og udenfor hjemmet.

Hvem kan modtage hjælpen?

Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (SL §95)
For at være i målgruppen til at modtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere skal du opfylde følgende betingelser:

• Du skal være fyldt 18 år.
• Du skal have en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
• Du skal som udgangspunkt have behov for mere end 20 timers pleje, praktisk hjælp eller aflastning i eget hjem pr. uge.
• Du skal være i stand til at fungere som arbejdsleder og arbejdsgiver (jf. nedenfor side 7 under afsnittet ”Hvad forventer vi af dig”) for dit team af hjælpere. Det vil sige, at du skal tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Det er dog muligt i særlige tilfælde at overdrage arbejdslederopgaven til en nærtstående, samt at du kan overdrage arbejdsgiveropgaven til en nærtstående, en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet.
• Der kan kun bevilges kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, hvis ikke hjælpen kan leveres af hjemmeplejen (SL §§83-84).

BPA-ordning (SL §96)
For at være i målgruppen til en BPA-ordning, skal du opfylde følgende betingelser:

• Du skal være fyldt 18 år.
• Du skal have en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
• Du skal have et omfattende behov for støtte og et ganske særligt behov for en sammenhængende og helhedsorienteret indsats.
• Det skal ikke være muligt at tilgodese dit behov for støtte efter Servicelovens andre bestemmelser, f.eks. personlig og praktisk hjælp, overvågning af vejrtrækning hos respiratorbrugere eller ledsagelse.
• Du skal være i stand til at fungere som arbejdsleder og arbejdsgiver for dit team af hjælpere, hvilket vil sige, at du skal tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Du kan vælge at overdrage arbejdsgiveropgaven til en nærtstående, en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet.

I følge SL §95, stk. 3, kan Faaborg-Midtfyn Kommune i særlige tilfælde vælge at udbetale det kontante tilskud til ansættelse af hjælpere til en af dine nærtstående. Bestemmelsen er rettet mod de situationer, hvor det skønnes, at du ikke selv vil være i stand til at fungere hverken som arbejdsgiver eller arbejdsleder for hjælperne. Det er en forudsætning, at både du og den nærtstående ønsker, at den nærtstående udfører opgaven. Samtidig kræver det, at din nærtstående deltager direkte i plejen og den daglig ledelse af hjælperne. Derfor skal den nærtstående som udgangspunkt have samme bopæl som dig.

Hvem omfatter hjælpen?

Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (SL §95)
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere indeholder hjælp til udgifter til følgende:

• Personlig pleje
• Praktisk hjælp
• Aflastning
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere udmåles med udgangspunkt i servicelovens §§83 og 84, hvorfor der henvises til kvalitetsstandarderne herfor: https://www.fmk.dk/borger/sundhed-og-sygdom/kvalitets-standarder/

BPA-ordning (SL §96)
En BPA-ordning kan blandt andet indeholde hjælp til følgende:

• Personlig pleje
• Praktisk hjælp (f.eks. madlavning, rengøring og tøjvask)
• Praktiske opgaver i forbindelse med forældreopgaven
• Støtte til at spise og drikke
• Medicingivning
• Overvågning, f.eks. ved respiratorbehandling
• Hjælp til at dække pleje-, overvågnings- og ledsagebehov

Udmåling og omfang

For begge ordninger er udmålingen omfattende og omfatter en vurdering af nedenstående elementer:

• Arbejdslederopgaver
• Aflønning af hjælpere
• Administration og arbejdsgiverfunktion
• Hjælperrelaterede udgifter

Arbejdslederopgaver
• Der gives til op til 10 timer til oplæring af ny hjælper (ikke respiratorbrugere, idet oplæring i respirationsapparatur varetages af det regionale sundhedsvæsen)
• Der gives 1 time pr. ansat hjælper til MUS-samtale pr. år
• Der gives 4 timer årligt til afholdelse af personalemøder, hvis der er mere end 1 ansat hjælper

Aflønning af hjælpere
• Hjælperne er ikke omfattet af en kommunal overenskomst, men Faaborg-Midtfyn Kommune lægger sig op ad overenskomsten for social- og sundhedspersonale §4, stk. 2: ”Social- og sundhedspersonale, der ikke har en social- og sundhedsfaglig grunduddannelse.”
• Der gives tillæg for arbejdstid, der ligger aften, nat, lørdage og helligdage. Derudover gives der et funktionstillæg til hjælpere, der yder hjælp til borger med respirator.
• Der ydes som udgangspunkt ikke tillæg for overarbejde. Arbejdsgiver er ansvarlig for, at arbejdet tilrettelægges således, at der ikke forekommer overarbejde.

Administration og arbejdsgiverfunktion:
Der gives støtte til varetagelse af arbejdsgiverfunktionen, med mindre du selv varetager denne funktion. Støtten er inddelt i 3 niveauer i din hjælperordning, og har i 2023 nedenstående niveau. Beløbet fremgår endvidere af håndbog for BPA ordningen, hvori de reviderede beløb vil fremgå.

Antal bevilgede timer pr. måned: Bevilget støtte til arbejdsgiverfunktionen pr. måned:
0-49 timer 17.174 kr.
50-99 timer 24.702 kr.
100+ timer

32.231 kr.

Hjælperrelaterede udgifter
Hvis du har en hjælperordning på mindre end 84 timer om ugen, gives der som udgangspunkt et grundbeløb på 400 kr. månedligt til dig. Hvis du har en hjælperordning på mere end 84 timer om ugen, gives der som udgangspunkt et grundbeløb på 800 kr. månedligt til dig.

Der er mulighed for både at hæve eller sænke beløbet på grundlag af en individuel, konkret vurdering.

Hvad koster ydelsen for borgerne?
BPA/Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere er handicapkompenserende ydelser, og det er ikke hensigten, at du skal have hverken personlige udgifter eller personlige indtægter forbundet med bevillingen. Det kan dog forekomme, at du ønsker at tilkøbe flere timer, højere aflønning, dyrere forsikring mv, end det der er bevilget af Faaborg-Midtfyn Kommune fx. :

• Du kan vælge selv at tilkøbe flere timer. Timer, der ligger ud over, hvad Faaborg-Midtfyn Kommune har bevilget, afregnes og betales af dig selv.
• Du kan vælge at aflønne dine vikarer med en højere timeløn end den, der er fastsat i denne kvalitetsstandard. Aflønning, der ligger ud over den af Faaborg-Midtfyn Kommunes fastlagte timepris, betales af dig selv. Faaborg-Midtfyn kan i tilfælde af behov for vikardækning tilbyde støtte fra leverandør af hjemmepleje. Efter en konkret individuel vurdering kan en evt. merudgift i forbindelse med akut vikardækning dækkes af Faaborg-Midtfyn Kommune.
• Vælger du en BPA-forsikringsordning, som er dyrere end det niveau, som er fastlagt af Faaborg-Midtfyn Kommune, skal du selv betale den udgift, der ligger derudover.
• Hvis du modtager bistands-/plejetillæg efter den gamle pensionsordning, skal Faaborg-Midtfyn Kommune vurdere om beløbet skal indgå ved udmålingen af hjælpen, således at en del af hjælpebehovet, dækkes af bistands- eller plejetillægget.

Ferie- og weekendophold i Danmark
Under ferie- og weekendophold kan du som udgangspunkt benytte den hjælp, som du i forvejen er bevilget. Du kan ved behov søge om ekstra hjælpertimer ud fra en vurdering af, om der er særlige forhold, som gør sig gældende. Dette kan bl.a. handle om begrænset adgang til arbejdsredskaber på feriestedet, som kan medføre, at personlig og praktisk hjælp tager længere tid.

I særlige tilfælde kan det være nødvendigt at yde tilskud til to hjælpere samtidig under ferieophold til f.eks. forflytning, ligesom der efter en konkret individuel vurdering kan dækkes andre udgifter ved ferieophold.

Du har mulighed for at søge om ekstra timer til ferie op til 14 dage om året samt op til 4 weekender om året.

Ferie- og weekendophold i udlandet
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (SL §95): Du kan ikke tage den bevilgede hjælp med til udlandet.

BPA-Ordning (SL §96): Du kan tage den bevilgede hjælp med på ferie i udlandet i op til én måned. Hvis du mener, at du har brug for mere hjælp end den bevilgede, i forbindelse med afholdelse af ferie, fordi der f.eks. ikke er samme hjælpemidler til rådighed, og der derfor er brug for flere hjælpere, har du mulighed for at søge om ekstra timer, se afsnittet ”Ferie- og weekendophold” ovenfor.

Hvordan kan du få hjælp?

Hvis du har behov for en BPA-ordning/kontant tilskud, kan du ansøge via Borger.dk, eller du kan kontakte Myndighed Voksen Social.

Du skal visiteres til en BPA-ordning/kontant tilskud. Socialrådgiveren i Myndighed vil via dialog med dig vurdere, om du er i målgruppen til kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter SL §95 eller BPA-ordningen efter SL §96. Visitationen sker altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering af dit funktionsniveau.

Hvem hjælper dig?

Det er de hjælpere, som er ansat af arbejdsgiveren, som leverer hjælpen til dig. Arbejdsgiveren kan enten være dig selv, en nærtstående eller en privat virksomhed/forening. Hjælpen kan, hvor det er nødvendigt, være suppleret med besøg fra hjemmeplejen.

Som udgangspunkt skal afløsning ved sygdom og ferie dækkes af de hjælpere, som er ansat i dit hjælperkorps. Hvis du ikke kan få dækket dit behov for hjælpere, har du mulighed for at få den basale personlige og praktiske støtte leveret af en hjemmeplejeleverandør.

Hvis du er respiratorbruger, og det ikke er muligt at tilkalde afløsere, skal du kontakte sygehuset, så du kan indlægges til respiratorisk behandling.

Hvad forventer vi af dig?

Arbejdsleder
For at være arbejdsleder for dine hjælpere skal du blandt andet have fokus på følgende:

• At du kan tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne.
• At dine hjælpere har et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø.
• At dine hjælperne bliver sat grundigt ind i arbejdsopgaven.
• At du har en god og respektfuld dialog med hjælperne.
• At du afholder MUS-samtaler og personalemøder.
• At du overholder den bevilgede og udmålte bevilling.
• At du sammensætter et hjælperteam, der kan dække ind ved hjælpernes sygdom og ferie.
• At du tilrettelægger det daglige arbejde, så arbejdstidsregler mv. overholdes.

Se desuden under afsnittet ”Hvem kan modtage hjælpen”.

Arbejdsgiver
Du kan vælge selv at fungere som arbejdsgiver, eller du kan videregive rollen. Hvis du selv er arbejdsgiver, skal du blandt andet stå for:

• Ansættelse og afskedigelse af hjælpere.
• Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
• Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
• Selvom du agerer som arbejdsgiver, har du mulighed for at videregive følgende opgaver til andre parter:
         - Udbetaling af løn (opgaven kan varetages af kommunen eller en privat forening/ virksomhed, der er               godkendt at socialtilsynet)
         - Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer samt indbetaling til ferie,                                            barselsudligningsordning og ATP (opgaven kan varetages af kommunen eller en privat                                    forening/virksomhed, der er godkendt at socialtilsynet).

Kvalitetsmål

Det er kommunens mål:
• At du med ordningen opnår en mere selvstændig livsførelse.

Klageadgang

Hvis du er uenig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen genvurderes inden for fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis vi fastholder afgørelsen, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til din klage. Du kan kontakte din sagsbehandler i Socialområdet eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Lovgrundlag

Servicelovens (SL) §95 og §96.

Godkendt

Kvalitetsstandarden er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 13. september 2023.

Yderligere informationer og kontaktoplysninger

Denne kvalitetsstandard og Faaborg-Midtfyn Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunes hjemmeside www.fmk.dk.

Vil du vide mere om BPA-ordningen, er du velkommen til at kontakte

Socialområdet
Skolevej 6
5854 Gislev
Tlf.: 7253 2400
E-mail: Sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)