Kvalitets­standard for Hjælpemidler og forbrugsgoder

I denne kvalitetsstandard får du informationer om, hvordan du kan få hjælpemidler og forbrugsgoder, som kan give en væsentlig lettelse i din hverdag. Kvalitetsstandarden tager udgangspunkt i det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen og gældende lov på området. Kontaktoplysninger finder du nederst i kvalitetsstandarden.

Hjælpemidler og forbrugsgoder beskrives på følgende måder:

• Hjælpemidler: Kommunen indkøber hjælpemidler, der kan holde i mange år. Kvaliteten gør, at det samme hjælpemiddel kan udlånes til mange borgere i løbet af hjælpemidlets levetid.
  • Forbrugsgoder: Er et produkt, der er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug i ethvert hjem, der måtte ønske det.

Lovgrundlag

Serviceloven §§ 112,113, 113a, 113b

Hvad er formålet med hjælpen?

Formålet med bevilling af hjælpemidler og forbrugsgoder er, at du kan fastholde væsentlige daglige aktiviteter i og uden for hjemmet.

Hvad er formålet med hjælpen?

Hvad omfatter hjælpen?

Hjælpemidler:

Du tilbydes hjælpemidler, når du har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, f.eks. nedsat hørelse eller demens.

For at få hjælpemidler skal hjælpemidlet enten:

• afhjælpe de varige følger af din nedsatte funktionsevne,
  • gøre dagligdagen lettere for dig i dit hjem eller
  • være nødvendig for, at du kan blive på arbejdsmarkedet.

I særlige tilfælde vil det være muligt at bevilge i en midlertidig periode. Det kan f.eks. være i forbindelse med arbejde eller i en tidsbegrænset sygdomsperiode.

Der kan også bevilges hjælpemidler, som benyttes af andre for at hjælpe dig, som for eksempel en plejeseng.

I forbindelse med vurdering af hjælpemidler vil der kunne indhentes lægeoplysninger, laves undersøgelse af kroppens funktioner, herunder også psykiske og kognitive funktioner, og indhentes oplysninger fra relevante samarbejdspartnere.

Vi laver altid en konkret og individuel vurdering, og støtten gives til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.

Forbrugsgoder:

Forbrugsgoder er produkter, der er fremstillet og forhandles bredt, med henblik på sædvanligt forbrug i de fleste hjem. Det er produkter, der findes i almindelig handel, og som kan virke til at lette din hverdag. Forbrugsgoder kan f.eks. være en el-scooter.

Der kan ydes hjælp til forbrugsgoder, der koster over kr. 500. Hjælpen udgør 50% af prisen på et almindeligt standardprodukt. Hvis du har fået støtte til et forbrugsgode, må du beholde det.

Hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer som hjælpemiddel, kan hjælpemidlet udlånes eller indkøbes fra afdelingen for teknologi og hjælpemidler uden udgift for dig. Der er i øvrigt de samme betingelser for bevilling af forbrugsgoder som ved hjælpemidler.

Hvem kan modtage hjælpen?

Du får tilbud om hjælpemidler, hvis du er i målgruppen. Det vil sige børn og voksne, der har et lægeligt dokumenteret varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau.

Derudover skal hjælpemidlet kunne give en væsentlig lettelse i din hverdag.

Hvordan kan du få hjælp?

Hjælpemidler udlånes af afdelingen for teknologi og hjælpemidler i Ringe. Udleveringen kan gå hurtigere, hvis du selv har mulighed for at komme og hente hjælpemidlet.

Du skal selv sørge for at indkøbe forbrugsgoder, efter at der er givet en bevilling. Efterfølgende overføres beløbet til din NemKonto.

Hvem hjælper dig ?

Det er ergo- eller fysioterapeuter i kommunens Myndighedsafdeling, der hjælper dig.

Oplysninger om sagsbehandlingstiden kan du finde på siden om svarfrister og sagsbehandlingstid.

Hvad forventer vi af dig ?

Vi forventer, at du passer godt på det udlånte hjælpemiddel. Du skal selv sørge for at rengøre det og vedligeholde det. Det gælder også, hvis der er udgifter til daglig drift. Hvis du bor alene og ikke selv kan rengøre dit hjælpemiddel, kan du i forbindelse med praktisk hjælp fra kommunen få hjælp hertil.

Udskiftning af dæk og slanger til kørestole skal du selv sørge for. Dog kan der ydes hjælp til udskiftning, hvis der er behov for mere end én årlig udskiftning.
Hjælpemidlerne leveres i dit hjem. Hvis hjælpemidlerne skal flyttes i hjemmet, skal du selv sørge for dette. Hvis der er tale om en seng, kan der i særlige tilfælde udlånes en sengevogn.

Forbrugsgoder er din ejendom, og det er dig, der skal sørge for vedligehold og reparationer.
Der ydes ikke tilskud til forbrugsgoder, som indgår i sædvanligt indbo. Det kan for eksempel være hvilestole eller robotstøvsugere.

Kvalitetsmål

• Når der laves afgørelser, tages der udgangspunkt i dine ønsker og behov. Der er en stor grad af synlighed i vores afgørelser. Det vil sige, at du bliver involveret undervejs, både i afgørelserne, men også i valg af løsning.
  • Vi ønsker at træffe korrekte afgørelser i alle sager, og derfor arbejder vi aktivt med at minimere de fejl eller uklarheder, der kan opstå i sagsbehandlingen. Det betyder, at vi stræber efter i samtlige sager at lægge den samme faglige linje som Ankestyrelsen.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Sundhed og Ældre eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Godkendt

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget den 20. april 2022.

Information

Vil du vide mere om genbrugshjælpemidler og forbrugsgoder, er du velkommen til at kontakte

Sundhed og Ældre
Telefon 72 53 60 00