Kvalitets­­­standard for Pasning af nærtstående

I kvalitetsstandarden kan du få information om Pasning af nærtstående med betydelig og -/eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om pasning af nærtstående med betydelig og -/eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i hjemmet. Denne kvalitetsstandard tager udgangspunkt i gældende lov på området og det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen.

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget i 2023.

Hvad er formålet med hjælpen?

At give dig, som har tilknytning til arbejdsmarkedet, mulighed for at passe en nærtstående i hjemmet.
Det er en betingelse for bevilling, at en nærtstående, som skal passes i hjemmet, har en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk / langvarig / uhelbredelig lidelse.

Det kan f.eks. være, at din nærtstående pludselig er blevet alvorligt syg og er under udredning for, hvilken sygdom vedkommende har. For at opfylde kriterierne for pasning i hjemmet skal den nærtstående enten:

1. Ikke være i stand til at være alene og have behov for døgnophold eller
2. Have behov for så meget støtte og hjælp i løbet af døgnet, at det svarer til et fuldtidsjob.

Hvad omfatter hjælpen?

Hvis pasningsorlov bevilges, kan følgende opgaver indgå som en del af pasningsordningen:

• Personlig hygiejne
• Af- og påklædning
• Hjælp til at spise og drikke
• Forflytninger
• Hjælp til indtagelse af medicin
• Læsning af aviser, post
• Ledsagelse
• Deltagelse i behandlinger, kontroller m.v.

Hvordan kan du få hjælpen?

Hvis du får behov for pasning af nærtstående kontaktes:
Myndighed, Sundhed og Ældre
Rådgivning og Visitation
Tlf.: 7253 6000
E-mail: Sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)

Hvem hjælper dig?

Hvis du bevilliges pasning af nærtstående, vil du indgå i et tæt samarbejde med hjemmesygeplejen, sygehus, egen læge og måske hjemmeplejen. Det er muligt løbende at tilpasse hjælpen, hvis der bliver behov herfor.

Det er vigtigt, at du, som er bevilliget pasning af nærtstående, er åben om, hvad du selv oplever at kunne håndtere i sygdomsperioden. På den måde sikres det, at din nærtstående får den rette hjælp gennem sygdomsperioden.

Hvad forventer vi af dig?

Som modtager af pasningsaflønningen forventer vi, at:

• Du har afstemt forventninger til plejeorloven med din nærtstående
• Din nærtstående er indforstået med, at ordningen etableres
• Plejen sker i den nærtståendes hjem.

Du skal derfor som ansøger være i stand til at:

• Varetage omsorg og lindring
• Varetage praktisk hjælp og støtte
• Opholde dig sammen med den nærtstående de fleste timer af døgnet.

Du har pligt til at underrette kommunen om evt. ændringer i den nærtståendes tilstand.

Andre særlige forhold/afledte forhold:

• Du ansættes af den kommune, hvor din nærtstående har bopæl.
• Kommunen fastsætter aflønning efter lovgivningen.
• Du kan ansættes op til 6 måneder med henblik på at passe den nærtstående. Pasningsperioden kan forlænges med op til 3 måneder, hvis særlige forhold taler herfor.
• Pasningen kan opdeles i perioder af hele måneder. Efter aftale med den arbejdsgiver, som har givet orlov til pasning af en nærtstående, kan pasningen opdeles i kortere perioder.
• Hvis to eller flere personer deles om pasningsordningen, svarer den samlede aflønning fortsat kun til det beløb, én person vil kunne modtage.
• Lønnen udbetales forholdsmæssigt i forhold til delingen af pasningsordningen.

Dokumentation:
• I fagsystem

Kvalitetsmål

Det er kommunens mål:

• At du oplever at blive inddraget gennem hele forløbet.
• At etablere et nært samarbejde mellem dig, den praktiserende læge, den plejekrævende og hjemmesygeplejen.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Myndighed, Sundhed og Ældre, hvis du ønsker at klage.

Du kan også kontakte kommunens uvildige borgerrådgiver, som kan hjælpe dig med at forstå afgørelsen, eller give dig vejledning i sagen. Se kontaktoplysninger på hjemmesiden.

Lovgrundlag

Servicelovens §118