Kvalitets­standard for Personlig hjælp og pleje

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om personlig hjælp og pleje.

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om personlig hjælp og pleje. Denne kvalitetsstandard tager udgangspunkt i gældende lov på området og det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen. Kontaktoplysninger finder du nederst i kvalitetsstandarden.

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget marts 2024.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med hjælpen?

Faaborg-Midtfyn Kommune har fokus på dit hverdagsliv. Formålet med hjælpen er, at du kan leve et så uafhængigt liv som muligt. Hjælpen har som mål at støtte dig i at klare de opgaver, du kan selv. Du er derfor med til at tilrettelægge hjælpen og deltager i den grad, du er i stand til. Det, du ikke selv kan, kan du få hjælp til.

Hvad omfatter hjælpen?

Når du søger om hjælp til personlig pleje, vil vi sammen med dig vurdere, om du ved at deltage i et korterevarende rehabiliteringsforløb selv kan blive i stand til at klare opgaverne helt eller delvist.

Under rehabiliteringsforløbet får du hjælp til de aktiviteter, som du ikke selv kan udføre. Hjælpen tilrettelægges i samarbejde med dig og altid med udgangspunkt i, hvad du gerne vil opnå og det, du formår på et givet tidspunkt.

Det betyder, at hjælpen justeres op eller ned i forløbet, afhængig af dit behov. Du vil i forløbet få besøg af en rehabiliteringsterapeut, som planlægger forløbet med dig. Terapeuten er specialist i at finde individuelle løsninger for dig.

Hvis vi ikke vurderer, at du ved at deltage i et korterevarende rehabiliteringsforløb kan forbedre din mulighed for at klare dig selv helt eller delvist i hverdagen, bliver hjælpen tildelt uden et rehabiliteringsforløb.

Du kan få støtte eller hjælp til bad, toiletbesøg, øvre og nedre toilette, af- og påklædning, kropsbårne hjælpemidler, vending, lejring, forflytninger og hjælp til hverdagens aktiviteter.

Bad
Alt efter, hvordan du klarer dig, modtager du brusebad eller sengebad som udgangspunkt 2 gange om ugen. Du får hjælp til af- og påklæd¬ning, øvre og nedre toilette samt at blive tørret og smurt med creme i ansigtet og på kroppen efter behov. Hjælp til at få vasket og tørret håret med håndklæde. Hjælp til at få klippet og renset negle, der ikke kræver særlig behandling. Efter badet tørres gulvet i dit badeværelse.

Toiletbesøg
Du kan få hjælp til de dele af toiletbesøget, som du ikke længere er i stand til at varetage. Det er for eksempel hjælp til at komme på toilet, skift af ble samt tømning af urinkolbe eller toiletstol.

Øvre og nedre toilette
Vask af ansigt, arme, hænder, over- og underkrop, ben og fødder samt at blive tørret.

Af- og påklædning
Har du brug for hjælp til at få tøj af og på om morgenen eller aftenen, kan du få hjælp til det.

Kropsbårne hjælpemidler
Bruger du for eksempel protese, skinner, høreapparat eller briller, kan du få hjælp til at få hjælpemidlerne af og på samt til almindelig rengøring og vedligehold af hjælpemidler.

Vending, lejring og forflytninger
Er du begrænset i at bevæge dig, kan du få hjælp på forskellige måder, afhængig af hvor stort dit behov er. Du kan for eksempel få hjælp til at blive vendt i sengen og lagt til rette i løbet af natten, eller du kan få hjælp til at komme fra din seng og til kørestol.

Hverdagens aktiviteter
Har du svært ved at holde styr på aftaler og opgaver, der får hverdagen til at glide, kan du få hjælp til hverdagens aktiviteter . Det kan for eksempel være hjælp til at bestille transport, og at du kommer til aftaler på sygehuset.

Skærmbesøg
Faaborg-Midtfyn Kommune anvender skærmbesøg i det omfang, det er muligt.

Skærmbesøg erstatter fysiske besøg, hvis indsatsen kan leveres som en skærmydelse, og hvis du som borger kan håndtere et skærmbesøg.

Det betyder, at der som en integreret del af visitationen til hjemmehjælp foretages en konkret individuel vurdering af, om indsatsen kan ydes som et skærmbesøg.

Skærmbesøg i forbindelse med personlig pleje kan f.eks. være at guide dig til at starte op på at gå i bad, huske at børste tænder eller efter bad og påklædning.

Hvem kan modtage hjælpen?

Hjælpen er til dig, som i en kortere eller længere periode skal have støtte eller hjælp til personlig pleje.

En forudsætning for at få personlig pleje er, at din begrænsning ikke kan afhjælpes med:

  • Brug af hjælperedskaber (f.eks. lotion-påsmører, badebørste, tå-tørrer)* eller indkøb af forbrugsgoder**
  • En mere hensigtsmæssig indretning af hjemmet


Tildeling af hjælp gives efter en individuel og konkret helhedsvurdering af, hvordan du kan løse opgaverne og hvad du har behov for hjælp til. Der foretages løbende opfølgninger for, at hjælpen tilpasses dit behov.

*Hjælperedskaber er ikke hjælpemidler, som kan bevilges efter servicelovens § 112, men langt overvejende
redskaber, som kan købes i almindelig handel. Det betyder for dig, at når dine færdigheder vurderes, kan du opleve at blive bedt om at indkøbe forskellige hjælperedskaber. Der er egenbetaling for hjælperedskaber.

**Produkter, som er fremstillet og forhandles bredt til sædvanligt forbrug overfor den almindelige befolkning. Du kan kun få hjælp til forbrugsgoder, hvis udgiften for produktet overstiger 500kr., og du opfylder kriterierne for bevilling. Hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer som hjælpemiddel, betaler kommunen de fulde anskaffelsesudgifter.

Hvordan kan du få hjælpen?

Hvis du får behov for personlig pleje, kan du eller dine pårørende, efter aftale med dig, kontakte Rådgivning og Visitation i Myndighed, Sundhed og Ældre.

Når du henvender dig, spørger vi ind til, hvordan du klarer hverdagen. Vi vurderer efterfølgende, om afgørelse kan træffes på baggrund af din henvendelse og de oplysninger, vi kan indhente telefonisk, eller om der er behov for et besøg af en medarbejder fra Myndighed, Sundhed og Ældre.
Du bliver i begge tilfælde vejledt om, hvilken hjælp eller andre ydelser, du kan ansøge om.

Du er velkommen til at invitere en pårørende eller bisidder med til besøget. Du har også mulighed for at vælge en partsrepræsentant til at tale og handle på dine vegne.

Hvem hjælper dig?

Personlig hjælp og pleje er omfattet af frit valg. Det betyder, at du selv kan vælge, om hjælpen skal udføres af den kommunale hjemmepleje, en privat leverandør eller en person, du selv udpeger og som indgår en kontrakt med kommunen.

På kommunens hjemmeside (kontakt til private leverandører) kan du se de aktuelle godkendte leverandører af personlig pleje. Hos de private leverandører er der mulighed for at tilkøbe ydelser, som du selv betaler for.

Du kan modtage personlig hjælp og pleje hele døgnet i dit hjem. Du kan også tage hjælpen med dig på ferieophold i Danmark i en afgrænset tidsperiode. Det er hjemmeplejen i kommunen, hvor du er på ferie, der hjælper dig.

Personlig pleje kan byttes til andre opgaver

Fleksibel hjælp giver visse muligheder for at bytte til en anden ydelse end den visiterede. Ydelserne behøver ikke at være omfattet af det kommunalt fastsatte serviceniveau.

Hvis du vælger fleksibel hjælp, gælder disse retningslinjer:

  • Hvis du er bevilget både personlig pleje og praktisk hjælp, kan du bytte mellem pleje og praktisk hjælp. Hvis du kun er bevilget personlig pleje, kan du ikke bytte til praktisk hjælp og omvendt.
  • Den hjælp, du ønsker at bytte til, skal tidsmæssigt svare til den hjælp, der er tildelt. Dertil skal den kunne varetages af den udførende medarbejder.
  • Hvis du fravælger tildelt hjælp, kan det ikke efterfølgende kræves at få den visiterede hjælp leveret. Derfor skal leverandøren dokumentere, hvilken hjælp der er leveret.
  • Hvis du gentagne gange fravælger samme ydelser, kan det være tegn på, at behovet for hjælp har ændret sig, og kommunen vil derfor sammen med dig revurdere behovet for hjælp.
  • Leverandøren kan afvise at bytte ydelsen, såfremt det vurderes, at det ikke er sundhedsfagligt forsvarligt.

Hvad forventer vi af dig?

Som modtager af personlig hjælp og pleje forventer vi, at: 

  • Du deltager i at løse opgaverne i det omfang, som du er i stand til
  • Hvis du har behov for plejeseng, skal du sikre, at der er plads til den i stueetagen
  • Du giver hjemmeplejen besked senest kl. 12:00 dagen før din hjælp, hvis du er forhindret i at modtage hjælpen
  • Du er indforstået med, at det kan blive nødvendigt at tilkalde låsesmed på din regning, hvis du undlader at afmelde et aftalt besøg, og leverandøren ikke kan komme ind. Det sker kun, hvis vi er bekymret for dit velbefindende
  • Du er indforstået med, at der ikke tilbydes erstatningsbesøg, hvis du aflyser et planlagt besøg. Det er dog muligt at flytte besøget efter aftale med hjemmeplejen, når det drejer sig om aftaler med sygehus og læge.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget.

Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Myndighed, Sundhed og Ældre, hvis du ønsker at klage.

Du kan også kontakte kommunens borgerrådgiver, som kan hjælpe dig med at forstå afgørelsen eller give dig vejledning i sagen. Se kontaktoplysninger på hjemmesiden.

Lovgrundlag

Serviceloven § 83 stk. 1, nr. 1.

Information

Denne kvalitetsstandard og Faaborg-Midtfyn Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunes hjemmeside www.fmk.dk.

Vil du vide mere om at søge hjælp, pleje og støtte, er du velkommen til at kontakte

Myndighed, Sundhed og Ældre
Rådgivning og Visitation
Skolevej 6
5854 Gislev

Telefon 72 53 60 00 (mandag til fredag  kl. 9.00 - 12.00, undtagen onsdag, der er telefonerne lukket)

E-mail: sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger - sikker post sendes via Borger.dk)