Kvalitets­standard for Plejebolig på plejehjem

Du får information om, hvilke kriterier du skal opfylde for at blive visiteret til en plejebolig, samt hvilke tilbud du kan modtage i din plejebolig.

Kvalitetsstandarden tager udgangspunkt i det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen og gældende lov på området. 
Kvalitetsstandarden er godkendt af kommunalbestyrelsen den 7. september 2021.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med at flytte i plejebolig?

  • At tilgodese et særligt behov for omsorg, som ikke kan dækkes i dit eget hjem
  • At tilgodese dit behov for at få støtte døgnet rundt, så hverdagen fungerer
  • At du i væsentlig grad får lettet din samlede situation

Hvad omfatter hjælpen?

I plejebolig er der hjælp og støtte fra personale alle døgnets timer. Vi hjælper og støtter dig med de dele af din personlige pleje og de praktiske gøremål, som du ikke selv kan klare. Du er fortsat selv aktiv og bidrager til at løse opgaverne i hverdagen, i det omfang du er i stand til de enkelte dage. På den måde opretholder og vedligeholder du det, som du selv kan.

Hjælpen tilpasses dine behov og tager afsæt i kvalitetsstandarden for personlig pleje og praktisk hjælp.

Du har også mulighed for at deltage i aktiviteter arrangeret af plejehjemmet samt af frivillige.

Målet er, at du, uanset hvilke begrænsninger du har, støttes gennem fysisk, psykisk og social aktivitet til fortsat at kunne bruge dine evner og kræfter.

En plejebolig på plejehjem er dit hjem. Du kan leve, som du ønsker. Dine pårørende er også altid velkomne.

Du får tilbudt mad og drikke, som er brugerbetalt. Du er selv med til at sammensætte din menu, ud fra de forskellige retter der tilbydes. Vi vejleder dig også, hvis du har tilstande, som kan forebygges eller bedres via kosten. Døgnkosten består af 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.

Hvem kan visiteres til en plejebolig?

For at blive visiteret til en plejebolig, skal du:

  • Have varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse der kræver, at du har brug for hjælp og støtte døgnet rundt
  • Have et omfattende behov for støtte til personlig pleje eller omsorg, som ikke kan sikres i din nuværende bolig
  • På visitationstidspunktet være på et stabilt funktionsniveau. Det betyder at, hvis du er akut syg eller er i gang med et genoptrænings- eller rehabiliterende forløb vil vi sikre, at du færdiggør dette inden visitation til plejebolig

Garantiventeliste

Hvis visitator vurderer, at du har behov for plejebolig på plejehjem snarest muligt, og du samtykker til at søge bredt, bliver du skrevet på garantiventeliste.

Det betyder, at du bliver tilbudt en plejebolig senest to måneder efter du er fundet berettiget til boligen af boligvisitationsudvalget. Boligen skal stå indflytningsklar senest 2 uger efter udløbet af to måneders fristen. Det gælder også, hvis du er samboende, og I fortsat ønsker at bo sammen.

Opholder du dig i dit eget hjem, mens du er på garantiventeliste, og du takker nej til det første tilbud, vil beregningen af to-måneders fristen blive annulleret. En ny frist løber fra det tidspunkt, hvor afslaget er modtaget i kommunen.

Frit valg ventelisten

Hvis visitator vurderer, at du ikke har behov for plejebolig på plejehjem snarest muligt, eller du ønsker en plejebolig et bestemt sted, kommer du på frit valg venteliste. På frit valg ventelisten er der ikke garanti for indflytning senest to måneder efter du er fundet berettiget til boligen af boligvisitationsudvalget.

Hvis du senere ikke længere har et aktuelt behov for plejebolig, eller du takker nej to gange til en plejebolig på et bestemt plejehjem du selv har ønsket, revurderes din plejeboligansøgning, og du bliver skrevet på pauselisten. Dette skriver vi til dig i et brev. Du skal søge på ny, når du ønsker en plejebolig.

Ønsker du at ansøge om plejebolig udenfor Faaborg- Midtfyn Kommune

Hvis du ønsker at bosætte dig udenfor kommunen, skal du først søge Faaborg-Midtfyn Kommune om at blive godkendt til plejebolig. Dette sker som nedenfor beskrevet, hvor du ansøger skriftligt og herefter visiteres. 

Hvis du bor udenfor Faaborg-Midtfyn Kommune og ønsker at søge plejebolig i Faaborg-Midtfyn kommune

Er du bosiddende i en anden kommune, og ønsker at flytte til i Faaborg-Midtfyn Kommune, kan du blive optaget på venteliste, når du er visiteret til plejebolig både i din hjemkommune og hos Faaborg-Midtfyn Kommune.

Er du berettiget til en almen plejebolig, har du ret til frit valg blandt sådanne boliger uanset boligens beliggenhed. Du skrives da på frit valg ventelisten.

Hvordan kan du blive visiteret til en plejebolig?

Hvis du får behov for en plejebolig, skal du - eventuelt med hjælp fra dine pårørende - ansøge om plejebolig via Faaborg-Midtfyn Kommunes hjemmeside.

Har du brug for vejledning omkring ansøgning af plejebolig, kan du kontakte

Rådgivning og Visitation i Sundhed og Ældre.
Skolevej 6
5854 Gislev
Tlf.: 72 53 60 00 (mandag til fredag kl. 9.00—12.00, undtagen onsdag)
E-mail: Sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme
oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)

For at vi kan vurdere dit behov for en plejebolig kan det være nødvendigt med et visitationsbesøg.

På besøget spørger vi ind til, hvordan du klarer dig i hverdagen. Du bliver ved besøget vejledt om hvilken hjælp eller andre ydelser, du kan ansøge om.

Du er velkommen til at invitere en pårørende eller bisidder med til besøget. Du har også mulighed for at vælge en partsrepræsentant til at tale og handle på dine vegne.

Afgørelsen om plejebolig træffes af boligvisitationsudvalget i Sundhed og Ældre, ud fra en konkret individuel vurdering af din samlede situation.

Opstår der venteliste, sker tildeling af almene plejeboliger efter ansøgernes aktuelle behov. Det betyder, at den med størst behov tilbydes pladsen først.

Hvem hjælper dig?

Det er personalet på plejehjemmet, der hjælper dig.

Personalet indbefatter social- og sundhedsassistenter, social og sundhedshjælpere, sygeplejersker og terapeuter. Personalet udfører hjælp efter Servicelovens §83. Jf. kvalitetsstandard for Personlig pleje og praktisk hjælp. 

Personalet udfører videredelegerede sygeplejefaglige opgaver efter Sundhedslovens §138.

Du kan også tage hjælpen med dig på ferieophold i Danmark i en begrænset periode. Du skal selv sammen med din familie eller de venner du rejser med sørge for transport, mad og daglige fornødenheder. Du kan få hjælp fra hjemmeplejen i den kommune du holder ferie i til f.eks. bad og påklædning. Du kan få hjælp til de samme aktiviteter, som du får hjælp til i hverdagen på plejehjemmet.

Hvad forventer vi af dig?

• For at blive optaget på venteliste, skal du være aktivt boligsøgende, og dermed motiveret til at flytte, når tilbuddet kommer.

• Har du hjemmehjælp, skal du kunne flytte ind, når lejligheden er synet og meldt klar til indflytning. Dette er typisk indenfor 5 hverdage.

Kvalitetsmål

  • At borgere på garantiventeliste tilbydes bolig inden for to måneder
  • Tildelingen af plejebolig sker ud fra følgende:
    • Borgere med størst behov for bolig tilbydes bolig først.
    • Borgers konkrete ønske om boligens beliggenhed søges efterlevet, hvilket dog kan forlænge ventetiden.
    • Borgere der venter på en plejebolig, mens de opholder sig i en af kommunens midlertidige plejeboliger, kan om nødvendigt anvises plejebolig et andet sted end ønsket, indtil der kan tilbydes en bolig det ønskede sted, eller borger kan komme tilbage til egen bolig i ventetiden med tilbud om personlig pleje og praktisk hjælp.

Borgerrådgiver

Faaborg-Midtfyn Kommune har en borgerrådgiver. Hvis du har fået en afgørelse, som du ikke forstår, eller har du brug for vejledning i en sag med kommunen kan du kontakte borgerrådgiveren, som kan hjælpe dig med at finde rundt i det kommunale system.

Borgerrådgiver er en uvildig rådgiver til gavn for borgerne i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Borgerrådgiveren er uafhængig af de politiske udvalg samt stabe og fagområder, og er ansat med reference til kommunaldirektøren.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger.

Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Du kan kontakte din sagsbehandler i Sundhed og Ældre eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Lovgrundlag

Lov om almene boliger §§54 a og 58 a, jf. bekendtgørelse om udlejning af almene boliger med videre kapitel 4, samt Servicelovens §192.