Kvalitets­standard for Praktisk hjælp

I kvalitetsstandarden får du information om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om praktisk hjælp.

Politikerne har ved budget 2024 besluttet at implementere robotstøvsuger og -gulvvasker. Søger du hjælp til gulvvask vil du derfor blive mødt med nedenstående serviceniveau. Du kan læse mere om ny teknologi i hjemmeplejen

Kvalitetsstandarden har afsæt i gældende lov på området og i det fastsatte serviceniveau af kommunalbestyrelsen.
Kvalitetsstandarden er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 12. april 2023.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med hjælpen?

Faaborg Midtfyn Kommune har fokus på dit hverdagsliv. Formålet med hjælpen er, at du kan leve et så uafhængigt liv som muligt. Den hjælp, som du modtager, har som mål at støtte dig i at klare de opgaver du kan selv. Du er derfor med til at tilrettelægge hjælpen og deltager i den grad, du er i stand til. Det du ikke selv kan, kan du få hjælp til.

Hvad omfatter hjælpen?

Når du søger om hjælp til praktiske opgaver, vil vi sammen med dig vurdere, om du ved at deltage i et korterevarende rehabiliteringsforløb selv kan blive i stand til at klare opgaverne helt eller delvist.

Under rehabiliteringsforløbet får du hjælp til de aktiviteter, som du ikke selv kan udføre. Hjælpen tilrettelægges i samarbejde med dig og altid med udgangspunkt i, hvad du gerne vil opnå, og det du formår på et givet tidspunkt. Det betyder, at hjælpen justeres op eller ned i forløbet afhængig af dit behov. Du vil i forløbet få besøg af en rehabiliteringsterapeut, som planlægger forløbet med dig. Terapeuten er specialist i at finde individuelle løsninger for dig.

Hvis vi ikke vurderer, at du ved at deltage i et korterevarende rehabiliteringsforløb, kan forbedre din evne til at klare dig selv helt eller delvist i hverdagen, bliver hjælpen tildelt uden et rehabiliteringsforløb.
Du kan få støtte eller hjælp til rengøring, tøjvask og indkøb samt hjælp til måltider.

Rengøring:

De dele af rengøringen, som du ikke selv kan varetage, kan du få hjælp til. Rengøring hver 14. dag kan for eksempel omfatte støvsugning og vask af gulve i daglige opholdsrum svarende til en ældrebolig med opholdsstue, soveværelse, køkken, bad og entré/bryggers (ca. 65 m2). Der tørres støv af på tilgængelige flader, som kan nås stående på gulvet, lamper med glatte overflader samt flader ved spise- og læseplads. Aftørring af sanitet og spejl på badeværelse. Indvendig trappe, hvis den bliver brugt. Derudover hjælp til rengøring af hjælpemidler og køleskab.

Ekstra rengøring:

Ekstra rengøring kan som udgangspunkt bevilliges én gang årligt og op til 2 timer. Ønsker du ekstra rengøring, skal du derfor søge hvert år. Du kan bevilliges hjælp til konkrete praktiske opgaver, der som udgangspunkt kun er behov for at udføre én gang om året.

Det kan være forskellige ting, du ønsker ekstra rengøring til fra ét år til et andet. Ekstra rengøring kan for eksempel omfatte vask af skabe, vask af paneler, vask af dørkarme, afkalkning af fliser i badeværelse eller afrimning af fryser. Du skal ved ansøgningen oplyse, hvilke opgaver du ønsker ekstra rengøring til.

Skift af sengelinned:

Du kan som udgangspunkt få skiftet sengelinned hver 14. dag. Modtager du anden praktisk hjælp, bliver det gjort i forbindelse med, at du støttes i at varetage de øvrige opgaver. 

Tøjvask:

Du kan få hjælp til sortering af vasketøj, starte vaskemaskine, start af tørretumbler eller hænge tøj op på tørrestativ med maksimal højde mellem 160-170 cm. og tage det ned samt lægge tøj sammen og på plads.

Hvis du selv kan varetage det meste af tøjvasken, kan du få hjælp til enkelte dele som for eksempel hjælp til at hænge tøj til tørre, som du selv har vasket.

Som udgangspunkt får du hjælp til én maskinvask om ugen.

Indkøb:

Du bestiller dine dagligvarer via telefonen eller internettet. Hvis du har problemer med at bestille varer eller sætte varerne på plads, kan du få hjælp til det. Du kan også få hjælp til at skrive en indkøbsliste. Hvis du ikke selv er i stand til at bestille varer og har brug for hjælp hertil, så afholder Faaborg-Midtfyn Kommune udgiften til vareudbringning.

Mad og måltider i eget hjem:

Du kan få hjælp til:

  • At sætte maden frem og ved behov varmes den i mikrobølgeovn
  • Hjælp til spisning
  • Oprydning og opvask (opvaskemaskine) efter dit måltid
  • Efterse køleskab i forhold til holdbarhed af madvarer
  • At tilberede morgenmad og anrette øvrige måltider, herunder kold aftensmad eller frokost, hvis du kan være deltagende i opgaven. Tilberedning af varme måltider tilbydes som udgangspunkt som opvarmning af færdigretter, hvis der er mikrobølgeovn.

Hvem kan modtage hjælpen?

  • Hjælpen er til dig, som i en kortere eller længere periode har brug for hjælp til praktiske opgaver.

    Myndighed, Sundhed og Ældre vejleder dig om følgende, inden der træffes en afgørelse:
    • Udførelse af praktiske opgaver
    • Brug af velfærdsteknologi (fx robotstøvsuger) og hjælperedskaber (fx toiletbørste med langt skaft),         som du selv anskaffer dig, hvis du ikke har disse i forvejen.
    • Hvad der regnes for sædvanligt indbo og forbrugsgoder
    • At indrette dit hjem på en hensigtsmæssig måde, også for personalet

Tildeling af hjælp gives efter en individuel og konkret helhedsvurdering af, hvordan du kan løse opgaverne, og hvad du har behov for støtte til. Der foretages løbende opfølgninger, for at hjælpen tilpasses dit behov. Bor der andre i husstanden, forventes de at varetage deres andel af de praktiske opgaver. Hjemmeboende børn og unge forventes at deltage svarende til deres alder.

 

*Produkter som indgår i sædvanligt indbo, fx almindelige stole, borde, senge, telefoner, TV-apparater, mobiltelefon, støvsuger og opvaskemaskine.

**Produkter, som er fremstillet og forhandles bredt til sædvanligt forbrug overfor den almindelige befolkning. Du kan kun få hjælp til forbrugsgoder, hvis udgiften for produktet overstiger 500 kr., og du opfylder kriterierne for bevilling.

Hvordan kan du få hjælpen?

Hvis du får behov for praktisk hjælp, kan du eller dine pårørende efter aftale med dig kontakte Rådgivning og Visitation i Myndighed, Sundhed og Ældre.

Når du henvender dig, spørger vi indledningsvis, om du har læst vores gode råd på hjemmesiden: inden du søger om praktisk hjælp.

Vi tilbyder dig ligeledes demonstration af små hverdagshjælperedskaber, individuel vejledning i brug af disse og mulighed for at låne og afprøve hjælperedskaberne i eget hjem. Dette tilbud gives som udgangspunkt ved Teknologi og Hjælpemidler i Ringe. Små hverdagshjælperedskaber kan fx være en gribestang, en støvkost med teleskopskaft, et langt skohorn osv.

For at vi kan vurdere dit behov for hjælp, kommer vi som udgangspunkt på visitationsbesøg hos dig. På besøget spørger vi ind til og afprøver, hvordan du klarer de praktiske opgaver. I enkelte tilfælde kan vi træffe afgørelse på baggrund af de oplysninger, vi kan indhente telefonisk.
Du bliver i begge tilfælde vejledt om, hvilken hjælp eller andre ydelser du kan ansøge om.

Du er velkommen til at invitere en pårørende eller bisidder med til besøget. Du har også mulighed for at vælge en partsrepræsentant til at tale og handle på dine vegne.

Hvem hjælper dig?

Praktisk hjælp i eget hjem er omfattet af frit valg. Det betyder, at du selv kan vælge, om hjælpen skal udføres af den kommunale hjemmepleje, en privat leverandør eller en person, du selv udpeger, og som indgår en kontrakt med kommunen.

På kommunens hjemmeside (kontakt til private leverandører) kan du se de aktuelle godkendte leverandører af praktisk hjælp. Hos de private leverandører er der mulighed for at tilkøbe ydelser, som du selv betaler for.

Du kan modtage praktisk hjælp alle ugens hverdage i tidsrummet 8.00-15.00 i dit hjem. Hjælp til måltider modtager du efter behov alle ugens dage. Du kan også i en begrænset periode tage hjælpen med dig på ferieophold i Danmark. Det er hjemmeplejen i kommunen, hvor du er på ferie, der hjælper dig.

 

*opfylder kriterierne for bevilling. Hvis forbrugsgodet udelukkende fungerer som hjælpemiddel betaler kommunen de fulde anskaffelsesudgifter.

Praktisk hjælp kan byttes til andre opgaver

Fleksibel hjælp giver visse muligheder for at bytte til en anden ydelse end den visiterede. Ydelserne behøver ikke at være omfattet af det kommunalt fastsatte serviceniveau. Hvis du vælger fleksibel hjælp, gælder disse retningslinjer:

  • Hvis du er bevilget både praktisk hjælp og personlig pleje, kan du bytte mellem praktisk hjælp og pleje. Hvis du kun er bevilget praktisk hjælp, kan du ikke bytte til personlig pleje.
  • Den hjælp, du ønsker at bytte til, skal tidsmæssigt svare til den hjælp, der er tildelt. Dertil skal den kunne varetages af den udførende medarbejder.
  • Hvis du fravælger tildelt hjælp, kan det ikke efterfølgende kræves at få den visiterede hjælp leveret. Derfor skal leverandøren dokumentere, hvilken hjælp der er leveret.
  • Hvis du gentagne gange fravælger samme ydelser, kan det være tegn på, at behovet for hjælp har ændret sig, og kommunen vil derfor sammen med dig revurdere behovet for hjælp.
  • Leverandøren kan afvise at bytte ydelsen, såfremt det vurderes, at det ikke er sundhedsfagligt forsvarligt.

Hvad forventer vi af dig?

Da dit hjem også er medarbejdernes arbejdsplads, gør vi dig opmærksom på, at det er en forudsætning for at modtage hjælp til praktiske opgaver, at du ikke ryger i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen, samt sikrer, at der er luftet ud inden personalet kommer i hjemmet. Det kan være nødvendigt at eventuelle dyr i hjemmet holdes i snor eller er lukket inde i et andet rum, når medarbejderen kommer i dit hjem.
For at det er muligt at komme rundt, er det vigtigt, at der er plads til at vende med diverse hjælpemidler. Dette kan betyde, at andre møbler i rummet skal flyttes, samt løse tæpper fjernes.

Som modtager af praktisk hjælp forventer vi:

  • At du deltager i at løse opgaverne i det omfang, som du er i stand til.
  • At du giver leverandøren besked senest kl. 12:00 dagen før din hjælp, hvis du er forhindret i at modtage hjælpen.
  • At du er hjemme, når hjælpen leveres.
  • At du er indforstået med, at det kan blive nødvendigt at tilkalde låsesmed på din regning, hvis du undlader at afmelde et aftalt besøg, og leverandøren ikke kan komme ind. Det sker kun, hvis vi er bekymret for dit velbefindende.
  • At du er indforstået med, at der ikke tilbydes erstatningsbesøg, hvis du aflyser et planlagt besøg. Det er dog muligt at flytte besøget efter aftale med hjemmeplejen, når det drejer aftaler med sygehus og læge.
  • At du stiller miljøvenlige rengøringsprodukter til rådighed.
  • At du som udgangspunkt stiller moppesystem og støvsuger med teleskopskaft til rådighed.

Kvalitetsmål

Det er kommunens mål: 
  • At du senest 5 uger efter vi har modtaget din ansøgning modtager hjælp, hvis du er i målgruppen.
  • At praktisk hjælp iværksættes fra 1 til 14 dage efter visitationsbesøg og altid efter en konkret og individuel vurdering
  • At der altid tages udgangspunkt i en helhedsvurdering af dit behov
  • At du oplever at blive inddraget og mødt med respekt

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Myndighed, Sundhed og Ældre eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Lovgrundlag

Servicelovens §83 stk. 1, nr. 2.

Information

Vil du vide mere om at søge hjælp, pleje og støtte, er du velkommen til at kontakte  
Myndighed, Sundhed og Ældre
Rådgivning og visitation
Skolevej 6
5854 Gislev 
Telefon 72 53 60 00 (mandag til fredag kl. 9.00 - 12.00, undtagen onsdag, hvor telefonerne er lukket)  
E-mail: sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)