Kvalitets­standard for Støtte- og kontaktperson­ordning

Serviceniveau for kommunens tilbud om en støtte- og kontaktperson efter §99 ser du her i kvalitetsstandarden. Tilbuddet er for personer med sindslidelser, med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med særlige sociale problemer. Kvalitetsstandarden er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 14. januar 2019.

Luk alle
Åben alle

Hvilke aktiviteter indgår i standarden

Støtte- og kontaktordningen er en opsøgende forebyggende indsats som skaber kontakt med og støtter isolerede sindslidende og socialt udsatte herunder misbrugere og hjemløse personer for til at få normaliseret deres kontakt til omverden.

Som udgangspunkt er det korterevarende, eller akut hjælp til mennesker, som ikke har brug for- eller som ikke ønsker længerevarende- og visiterede tilbud.

Støtten er frivillig for borgeren og uden forudgående visitation.
Borgeren har mulighed for at modtage støtten anonymt.

Støtten kan ydes som:

• Kontaktbesøg i borgerens eget hjem
• Kontakt i det offentlige rum
• Ledsagelse
• Telefonkontakt
• Sms-kontakt

Afhængigt af borgerens behov, ønsker og forudsætninger kan støtte og kontaktpersonen yde støtte til en række praktiske og sociale funktioner, der skal understøtte borgerens mulighed for at fungere bedre og blive mere selvhjulpen.

Hvad er lovgrundlaget for standarden

Serviceloven § 99

Kommunen sørger for tilbud om en støtte- og kontaktperson til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.

Hvem kan modtage standarden

Socialt udsatte, sårbare og isolerede sindslidende borgere, stofmisbrugere, samt hjemløse, som almindeligvis ikke kan gøre brug af de allerede eksisterende tilbud. For så vidt angår sindslidende, er målgruppen ikke snævert afgrænset til personer med egentlige psykiatriske diagnoser.

Standarden omfatter typisk/hyppighed

Den opsøgende kontakt fra støtte- og kontaktpersonen kan variere meget fra én gang om måneden til flere gange om ugen afhængig af den kontakt, det er muligt at skabe til den enkelte.

Støtten kan justeres op og ned efter behov, og støtten kan være tilbagevendende i kortere eller længere  perioder.
Det vurderes løbende om borgeren i stedet kan modtage et visiteret og formaliseret tilbud.

Der fastsættes som udgangspunkt ikke en tidsmæssig ramme for, hvor lang tid borgeren kan modtage støtte fra støtte- og kontaktpersonerne, dog vil der foretages en revurdering efter 4 måneder.

Der foretages en konkret og individuel vurdering.

Andre særlige forhold/ afledte forhold

Opgaven ligger i et tværgående samarbejde mellem teamet ”På Sporet af en Løsning” i Sundhed og Omsorg og boligsocial medarbejder i Arbejdsmarked, som udgør det tværgående team. 

Det tværgående team har et tæt samarbejde med Myndighed i Sundhed og Omsorg, Rusmiddelcenteret, Det socialfaglige Område, By, Plan og Kultur samt Arbejdsmarked. 

Støtte- og kontaktpersonordningen, erstatter ikke / overtager ikke opgaver, som kan struktureres og planlægges gennem en funktionsudredning og § 141 handleplan for borgeren. Hvilket betyder, at opgaver og funktioner som varetages via SEL § 85 varetages ikke af støtte- og kontaktpersonordningen.

Støtte- og kontaktpersonen udfører ikke:

• Behandlingsarbejde
• Opgaver, der kræver politimæssig indsats
• Ved behov for tvangsindlæggelse på grundlag af psykotisk tilstand og farlighed for sig selv eller andre, henvises til i stedet at kontakte politi og læge.
• Hvis problemer overvejende vurderes at relatere sig til misbrug henvises til Misbrugsbehandlingen.
• Praktisk hjælp til at flytte indbo mv.

Dokumentation

Den daglige opfølgning sker af den enkelte støtte- og kontaktperson.