Kvalitets­standard for støtte til bil

Her får du informationer om støtte til bil. Denne kvalitetsstandard tager udgangspunkt i det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen og gældende lov på området. Kontaktoplysninger finder du nederst i kvalitetsstandarden.

Lovgrundlag

Serviceloven § 114

Hvad er formålet med hjælpen?

Formålet er at give støtte til dig, der ikke har mulighed for at færdes på andre måder end i egen bil.

Det er ligeledes muligt at få støtte til særlig indretning i bilen, hvis du har det som krav i dit kørekort, hvis dit helbred taler for det eller hvis det letter din placering i bilen. Særlig indretning kan f.eks. være automatgear, særligt sæde eller lift.

Hvad omfatter hjælpen?

Du tilbydes støtte til anskaffelse af bil, vægtafgift og særlig indretning.

Der gives støtte til køb af en bil og/eller indretning af bilen.

Støtte til køb af bil ydes som et lån til den bil, du køber.

Ved bevilling laves der en afprøvning af bilen ved forhandleren.

Hvordan kan du få hjælp?

Hvis det vurderes, at du er berettiget til støtte til køb af bil, vil der ud fra en afprøvning af bil blive foretaget en beregning af den billigst egnede bil. Ønsker du at købe en anden egnet bil, bliver beregningen af støtten fortsat lavet ud fra den billigst egnede bil.

Støtten ydes som et rentefrit lån inden for en ramme på maksimalt kr. 201.000 (2022 niveau). Halvdelen af lånet skal du som udgangspunkt tilbagebetale i månedlige afdrag over 8 år. Den anden halvdel betales af kommunen.

Er du under uddannelse, er det muligt at få bevilget afdragsfrihed.

Hvem hjælper dig ?

Det er sagsbehandlende terapeuter i Myndighed i Sundhed og Ældre.

Oplysning om sagsbehandlingstiden kan du finde på siden "Svarfrister og sagsbehandlingstider"

Hvad forventer vi af dig?

Driftsudgifter, ansvars- og kasko forsikring og lignende til bilen skal du selv afholde. Der gives alene støtte til indkøb af bilen, vægtafgift og særlig indretning.

Efter 8 år kan du søge om udskiftning. Går bilen i stykker, eller ændrer dit funktionsniveau sig, kan du søge om udskiftning tidligere end 8 år.

Kvalitetsmål

• Når der laves afgørelser, tages der udgangspunkt i dine ønsker og behov. Der er en stor grad af synlighed i vores afgørelser det vil sige du bliver involveret undervejs, både i afgørelserne, men også i valg af løsning.
  • Vi ønsker at træffe korrekte afgørelser i alle sager, og derfor arbejder vi aktivt med at minimere de fejl eller uklarheder, der kan opstå i sagsbehandlingen. Det betyder, at vi stræber efter i samtlige sager at lægge den samme faglige linje som Ankestyrelsen.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Sundhed og Ældre eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Godkendt

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget den 20. april 2022.

Vil du vide mere om støtte til bil, er du velkommen til at kontakte

Sundhed og Ældre
Telefon 72 53 60 00
E-mail: Sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger - sikker post sendes via Borger.dk)