Kvalitets­standard for Støtte til drift af åbne sociale arrangementer

I kvalitetsstandarden får du information om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om Støtte til drift af åbne sociale arrangementer.

Kvalitetsstandarden har afsæt i gældende lov på området og i det fastsatte serviceniveau af
kommunalbestyrelsen.
Kvalitetsstandarden er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 18. februar 2019.

Luk alle
Åben alle

Hvilke aktiviteter indgår i standarden?

Der ydes støtte til drift af åbne arrangementer for ældre med behov for social hjælp og støtte.

Arrangementerne kan være fra daglige mødesteder til et par gange årligt. Med støtte til drift forstås f.eks. annoncering, lokaletilskud, foredragsholder, redskaber og evt. entré til aktiviteter. Der gives dermed ikke tilskud til forplejning.

Således kan f.eks. pensionistforeninger, sociale foreninger og netværk søge til åbne arrangementer (ikke medlemsbetingede), som er omfattet af formålet.

Hvad er lovgrundlaget for standarden?

Servicelovens § 79:

Kommunalbestyrelsen kan iværksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for, hvilke persongrupper der kan benytte tilbuddene.

Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 3. Sundheds- og ældreministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om betaling for tilbud efter stk. 1, herunder om beregningsgrundlaget for betalingen.  

Hvem kan modtage ydelsen?

Arrangementer for ældre borgere over 65 år bosiddende i Faaborg-Midtfyn Kommune med behov for socialt samvær.

Standarden omfatter typisk/hyppighed

De åbne arrangementer skal understøtte at:

  • Forebygge at eventuelle problemer for den enkelte borger forværres
  • Styrke borgerens overblik og indsigt i egen situation, for derved at øge handlekompetencer
  • Forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem social kontakt, tilbud om samvær og aktivitet

Andre særlige forhold/ afledte forhold

Der kan to gange årligt søges om støtte til åbne cafeer, hhv. 1. oktober, hvor ¾ af puljen fordeles og 1. april, hvor ¼ af puljen fordeles.

Faaborg-Midtfyn Kommune har årligt afsat 200.000 kr. til puljen, som kan give tilskud i op til ét år ad gangen og genansøges årligt.

Ansøgningerne vil efter ansøgningsfristens udløb blive behandlet administrativt, og herefter indstilles til godkendelse på politisk niveau.

Umiddelbart herefter vil alle ansøgere få svar på deres ansøgning.
Evt. resterende puljemidler overføres til det efterfølgende år.
Frivilligkonsulenten står til rådighed ift. vejledning omkring ansøgning.

Dokumentation

Journalsystem

Klagevejledning

Hvis borgeren er uenig i afgørelsen, er der mulighed for at klage inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget jf. retssikkerhedsloven §§ 60 og 67.

Når kommunen har modtaget klagen vurderes, om der er grundlag for at give borgeren helt eller delvist medhold. Får borgeren ikke medhold sendes klagen med begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til Ankestyrelsen jf. retssikkerhedsloven § 66.