Fyn skal det være og lokal indsats

Destination Fyns kampagne af fynske kommuner og aktører hed i år "Fyn skal det være". Målet var at få danskerne til at holde deres sommerferie på Fyn, og det lykkedes.

Faaborg-Midtfyn Kommune bidrog som de andre fynske kommuner til "Fyn skal det være"-kampagnen, og fulgte op på den regionale kampagne med en lokal indsats. Det skulle hjælpe i forbindelse med genåbningen af Danmark efter coronanedlukningen i foråret, hvor turistaktørerne var hårdt ramt. 

Kampagnen blev en succes

Danskerne fandt frem til Fyn og ikke mindst Sydfyn, som har oplevet nogle af de bedste turistsommermåneder nogensinde. Alle - lige fra museer, restauranter, overnatningssteder til detailhandlen - har oplevet en øget omsætning. Gæsterne fortsætter med at komme hertil, nu hvor sensommeren er ovre og efteråret er godt på vej. 

Den fantastiske sæson, som mange har oplevet, betyder ikke, at COVID-19 ingen negativ betydning har haft, og flere virksomhedsejere er fortsat bekymret for fremtiden. En fremtid, hvor Danmark delvist er nedlukket med særlige restriktioner - ikke mindst overfor turismevirksomheder. 

Der gøres meget for at afbøde virkningerne både lokalt og nationalt. Faaborg-Midtfyn Kommune har her i efteråret valgt at annoncere direkte i dagbladet Politiken og støtter op omkring aktiviteter i skolernes efterårsferie. Destination Fyn markedsfører ligeledes fortsat under overskriften ”Fyn skal det være”, så vi fortsat får turister til Fyn.

Vil du modtage FMK Erhvervsnyt?

Så skriv til redaktør Christoffer Voss på chvos@fmk.dk.