Kvalitets­standard for hjerte­rehabilitering

I kvalitetsstandarden får du information om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om hjerterehabilitering.

Kvalitetsstandarden har afsæt i gældende lov på området og i det fastsatte serviceniveau af
kommunalbestyrelsen.
Kvalitetsstandarden er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 18. februar 2019.

Luk alle
Åben alle

Hvilke aktiviteter indgår i standarden?

Hjerterehabilitering er et integreret tværfagligt tilbud, som består af fysisk træning, teoretisk undervisning og socialt gruppearbejde ud fra sundhedspædagogiske redskaber.

Hvad er lovgrundlaget for standarden?

Sundhedslovens § 119
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for en sund levevis.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen etablerer forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Sundhedsloven § 140
Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri genoptræning til personer, der efter udskrivning fra sygehus har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning, jf. § 84 om genoptræningsplaner.

Borgerne tilbydes rehabiliteringsforløbet, når de henvises via sundhedsloven § 140, som er den primære indgang.

Hvem kan modtage standarden?

Borgere med et lægefagligt begrundet behov. Kun borgere, der modtager en genoptræningsplan § §140 vedr. hjerterehabilitering fra sygehuset.
I særlige tilfælde modtages borgere ift. paragraf SEL 86,1 via egen læge.

Standarden omfatter typisk/hyppighed

Undervisning og træning ved sygeplejerske, diætist og fysioterapeut.

Hjerterehabiliteringen foregår på hold to gange om ugen i op til 26 uger. De borgere, der ikke er, er holdegnede, kan modtage et individuelt tilbud.

Andre særlige forhold/ afledte forhold

Henvisning til forløbsprogram skal ske via sygehus eller egen læge.

Vurdering af henvisning og visitation til forløbsprogrammet foretages af en kommunal koordinator.

For hver henvisning vurderes om vedkommende er indenfor målgruppen som kan få individuel vejledning:

  • Ved fejlvisitering videreformidles henvisningen til relevant samarbejdspartner
  • Ved afslag gives skriftligt afslag med begrundelse.
  • Ved bevilling lægges en individuel plan i samarbejde med borgeren.
  • Alle vejledningsforløb afsluttes med en evaluering/status sammen med borgeren med samtidig plan/perspektiv for fremtiden.
  • Ved samtykke sendes status til praktiserende læge.


Ved henvisning på avanceret niveau fastlægges omfanget af tilbuddet om forløbskoordination ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov.

Ydelsen er gratis. Der er andre leverandører på markedet som borgeren kan vælge. Ved valg af anden leverandør gives ikke tilskud.

Borgeren skal som udgangspunkt selv transportere til og fra forløbsprogrammet

Dokumentation

Fagsystem

Kontaktoplysninger – hvem løser opgaven

Sundhed og Ældre
Forebyggelse, Træning & Rehabilitering
Nørrevænget 1
5854 Gislev
Telefon 72 53 82 43
E-mail sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme
oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)

Klagevejledning

Hvis borgeren er uenig i afgørelsen, er der mulighed for at klage inden 4 uger efter afgørelsen er modtaget jf. retssikkerhedsloven §§ 60 og 67.

Når kommunen har modtaget klagen vurderes, om der er grundlag for at give borgeren helt eller delvist medhold. Får borgeren ikke medhold sendes klagen med begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til Ankestyrelsen jf. retssikkerhedsloven § 66.