Coronakrise: Sådan hjælper Jobcentret virksomheder og ledige

Jobcenter Faaborg-Midtfyn har iværksat en række initiativer for bl.a. at matche ledige med jobåbninger under den igangværende krise. Jobcentret arbejder stadig for virksomheder og ledige - bare hjemmefra.

Coronakrisen har sat sit tydelige præg på det danske arbejdsmarked, hvor der lige nu er en stigning i ledigheden. I Faaborg-Midtfyn Kommune har 310 borgere meldt sig ledige de seneste 14 dage. Det er næste fire gange så mange, som i samme periode sidste år.

Samlet er der pr. 24. marts 2020 1364 ledige dagpengemodtagere og jobparate kontanthjælpsmodtagere i Faaborg-Midtfyn.

Regeringen har iværksat en række tiltag, som skal holde hånden under lokale virksomheder, mens krisen raser. Men derudover står Jobcentret Faaborg-Midtfyn som altid klar til at servicere de lokale virksomheder. Udover hjælp ved rekrutteringsbehov har Jobcentret iværksat en række tiltag, initiativer og tilbud for at understøtte virksomhederne bedst muligt og hjælpe de ledige hurtigst muligt videre.

Formand for Arbejdsmarkedsudvalget, Jos Bisschop (S), siger:

”Coronavirussen har kastet vores samfund ud i en ekstrem og hidtil uset situation, og ingen er efterhånden i tvivl om, at vi ikke kun er midt i en sundhedskrise, men også en økonomisk krise. Her spiller vores jobcenter en vigtig rolle i at rådgive og hjælpe virksomheder og ledige, og jeg vil gerne anbefale de virksomheder, der er ramt af krisen, at kontakte jobcentrets kompetente medarbejdere og undersøge, hvilke af jobcentrets tilbud, der er aktuelle for dem i den nuværende situation.”

Det gør Jobcenter Faaborg-Midtfyn:


1.
Hotline for virksomhederne, der er åben dagligt fra kl. 8 til 15.30 (torsdag til 17.30 og fredag til 12.30). Hvis du som erhvervsdrivende har spørgsmål til regeringens tiltag, lokale problemstillinger eller har et rekrutteringsbehov, sidder vi klar til at hjælpe dig.


2. Alle sagsbehandlere arbejder hjemmefra, hvor de tilbyder telefoniske borgersamtaler.

3. Vejledning til virksomhederne om muligheden for arbejdsfordeling, lønkompensation, kompensation til dækning af faste udgifter, kompensation til selvstændige ved større tab af omsætning og sygedagpengerefusion.


4. Kontakt til dagligvarebutikker om mulige rekrutteringsbehov.


5. Kontakt til kommunens turismevirksomheder (HORESTA-branchen) i udsendt mail, hvor der oplyses om muligheder for online opkvalificering (kurser som oprettes med henblik på at få medarbejdere opkvalificeret under krisen) arbejdsfordeling som alternativ til opsigelser, lønkompensation etc.


6.
Telefonisk kontakt til alle borgere, der melder sig ledige, for at hjælpe dem hurtigst muligt videre i nyt job – evt. brancheskift til nogle af de brancher, som aktuelt oplever et øget behov for arbejdskraft (f.eks. dagligvarebutikker og udbringning af varer til private).

7. Jobcentret følger den aktuelle overvågning af arbejdsmarkedet, så der iværksættes den rigtige strategi og handling for de ledige. Som det fremgår af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), bliver der trods krisen fortsat slået mange stillinger op.

Kontaktinfo

Christoffer Voss, presseansvarlig
72 53 11 76 / chvos@fmk.dk