Faaborg-Midtfyn Kommune hjælper borgere med at bestille tid til COVID-19-vaccination

Et team i Faaborg-Midtfyn Kommune hjælper ældre og udsatte borgere, der er indbudt til vaccination, med at bestille tid og med transport til og fra vaccinationsstedet. Indtil videre er mere end 600 borgere blevet kontaktet.

Flere borgere oplever, at det er svært at bestille tid til COVID-19-vaccination, og i Faaborg-Midtfyn Kommune har vi modtaget opkald fra frustrerede borgere, som er blevet indbudt til vaccination og gerne vil vaccineres, men ikke har kunnet gennemføre tidsbestillingen.

Faaborg-Midtfyn Kommune har derfor - selvom COVID-19-vaccination ikke er en kommunal opgave - nedsat et midlertidigt team på seks medarbejdere, der ringer ud til ældre og udsatte borgerne og guider dem til vaccinationsbestilling og eventuel transport til vaccinationsstedet. 

”Det er en ekstra service, som vi gerne vil give vores borgere, så de bliver vaccineret og får en god oplevelse. Vi har valgt at indsætte seks medarbejdere, så der er god tid til hver borger,” siger Kitt Lysén Pedersen, der er chef for Sundhed og Ældre.

Ringer til mere end 1.000 borgere

Teamet har indtil videre ryddet deres kalendere i to uger, og siden arbejdet begyndte den 23. februar er mere end 600 af de i alt 1.124 borgere, der er i gruppe 2 og 3 i vaccinationsprogrammet, blevet kontaktet. Teamet har med opkaldene været med til at guide de ældre borgere gennem systemet.

”Helt praktisk har det været med beroligende ord og en vejledning til, hvad de møder, når de ringer til Region Syddanmarks corona-callcenter - også selvom der kan være længere ventetid i telefonen. Hvis det stadig ikke har været muligt at gennemføre bookingen, så har medarbejderne også i enkelte tilfælde hjulpet med selve bestillingen,” fortæller Kitt Lysén Pedersen.

Derudover hjælper Faaborg-Midtfyn Kommune også med transport til og fra vaccinationsstedet, hvis borgerne ikke selv har mulighed for transport eller har nogen i deres tætte omgangskreds, der kan hjælpe. I alt har 50 borgere benyttet sig af dette tilbud indtil videre.

Mange positive tilbagemeldinger

De borgere, arbejdsgruppen taler med, er generelt glade for opkaldet - også selv om de allerede har bestilt en vaccinationstid.

”Vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Uanset om de allerede har fået bestilt tid, så har flere sagt, at det er rart, at vi er der for dem. Det er også en god oplevelse for vores medarbejdere, der får talt med en masse glade og taknemmelige borgere, så alt i alt har det været succesfuldt indtil videre,” siger Kitt Lysén Pedersen.

Teamet fortsætter indtil de er igennem listen, og derefter vurderes det, om der er behov for at udvide den ekstra service til andre af de kommende vaccinegrupper.

Yderligere oplysninger, kontakt:

Kitt Lysén Pedersen
Chef for Sundhed og Ældre
72 53 29 13

Christoffer Voss
Presseansvarlig
chvos@fmk.dk / 72 53 11 76