Nyt partnerskab skal styrke Faaborg som turistdestination

Kommunalbestyrelsen i Faaborg-Midtfyn har netop vedtaget en ny partnerskabsaftale med Øhavsmuseet. Målet er at tydeliggøre Faaborg-egnen som en kultur- og naturdestination og tiltrække flere turister fra ind- og udland.

Turisterne har fået øje på de store naturoplevelser, som Faaborg og Det Sydfynske Øhav byder på. Og nu skal en ny partnerskabsaftale mellem Faaborg-Midtfyn Kommune og Øhavsmuseet blandt andet styrke kommunens arbejde med at gøre Faaborg endnu mere kendt som en naturperle med rige muligheder for at få oplevelser i naturen.

Borgmester Hans Stavnsager (S) glæder sig over aftalen:

”Vi er i gang med en omfattende transformation af Faaborg med det mål at gøre byen og hele egnen til et trækplaster for mennesker, der gerne vil være aktive i naturen. Uanset om det er som gæst eller fastboende. Vi har oplevet en markant stigning i overnattende gæster, særligt de seneste to år. Den udvikling skal vi fortsætte,” fortæller han og fortsætter:

”Skal vi lykkes med det, er der brug for, at alle aktører går sammen om at styrke den fortælling og promovere de mange outdoor-tilbud på egnen. I den forbindelse er Øhavsmuseet en helt afgørende aktør, og jeg er sikker på, at endnu flere vil få øjnene op for Faaborg, når vi nu går sammen om at udvikle naturoplevelser og markedsføre området som en outdoor-destination. Jeg håber, aftalen også kan inspirere og give andre turistaktører lyst til at samarbejde med hinanden og med os,” siger borgmesteren.

Museumsdirektør Peter Thor Andersen er glad for den anerkendelse, aftalen også er et udtryk for:

”Vi er meget optaget af udviklingen af Faaborg og af at få Faaborg med øerne og bakkerne på landkortet. Med sin unikke kulturhistorie og en natur uden sidestykke har Faaborg noget helt særligt at tilbyde både turister og tilflyttere. Derfor er vi også glade for, at Faaborg-Midtfyn Kommune har ønsket at indgå i et forpligtende partnerskab med os, og vi glæder os afsindig meget til at indlede samarbejdet om blandt andet oplevelsesudvikling på den gamle slagterigrund.” 

Partnerskab med fire strategiske indsatsområder

Partnerskab med fire strategiske indsatsområder

Partnerskabsaftalen indeholder fire indsatsområder, hvoraf de tre af dem særligt fokuserer på turismeudvikling. Udvikling af fællesskabsoplevelser i naturen bliver også noget Øhavsmuseet og kommunen kommer til at samarbejde yderligere om, ikke mindst oplevelser med fokus på at øge børns og unges mentale sundhed.

De fire indsatsområder:

  1. Turisme, identitet og branding
  2. Geoparken
  3. Fællesskaber omkring et sundt og aktivt liv
  4. Samarbejde med private aktører inden for kultur og turisme

Kontakt

Christoffer Voss
Presseansvarlig
Telefon: 72 53 11 76