Borgerbudget

Hvis du har en god idé og vil være med til at udvikle din egn, kan du ansøge om at få del i vores borgerbudget

Borgerbudget på din egn

Borgerbudget 2018

Igen i år er der afsat 500.000 kr. til borgerbudgetter. Alle interesserede har mulighed for at være med til at skabe rammerne for, hvordan borgerbudgettet skal gennemføres i deres egn.

Borgerbudget kort fortalt

I 2015 besluttede politikerne at afsætte 2 millioner kr. fordelt over fire år til at eksperimentere med nye måder at skabe projekter sammen på.

Efterfølgende er det blevet vedtaget, at borgerbudgettet bliver permanent, men her i 2018 eksperimenterer vi stadig med at finde den helt rigtige form.

Hvilke projekter kan få støtte?

Det er styregruppen, der afgør, hvilke kriterier projekterne i den enkelte egn bliver målt op imod. Men lovgivning siger også noget om, hvilken type projekter en kommune må støtte. Derfor skal projektet leve op til nedenstående:

  • Initiativet skal have et generelt sigte og være rettet mod borgere i al almindelighed.
  • Kommuner er en forening, hvor alle borgere medvirker til at løfte fælles opgaver. Initiativet skal derfor ind i denne foreningsramme. (Kulture, idræt, rekreative formål og lignende).
  • Initiativet skal etableres inden for kommunegrænsen.
  • Initiativet må hverken direkte eller indirekte give enkeltpersoner en fordel. Fx må initiativet ikke være knyttet til en privat ejendom på en måde, der kan give grundejer en fordel.

Alle Borgerbudget projekter skal igangsættes indenfor et år og afsluttes indenfor to år.

Sådan bliver midlerne udbetalt

I kan først få udbetalt borgerbudgetmidler, når de penge, I har fået tildelt, er brugt.

Når I skal have pengene udbetalt, skal der oprettes en elektronisk faktura på www.virk.dk. Her skal I bruge EAN nr. 5798006900732 og oplyse at det drejer sig om Borgerbudget 2018. Ydermere skal I tilføje, hvor I kommer fra og hvilket projekt, det drejer sig om.

Eksempel: Borgerbudget 2017, Bøgebjerg (multibane)

Sådan opretter du en elektronisk faktura

Når du skal opkræve et beløb fra et CVR-nr. eller CPR-nr., foregår det på www.virk.dk. Herunder kan du se, hvordan du opretter en elektronisk faktura.

  1. Gå ind på virk.dk
  2. Vælg "indberet"
  3. Vælg "Fakturablanketten"
  4. Vælg "Start"
  5. Indtast modtagerens EAN-nr.
  6. Vælg "Opret faktura" eller "Kreditnota"
  7. Udfyld felterne markeret med en stjerne (*)
  8. Hvis du kender kommunens kontostreng (bogføringskontonummer), skal du udfylde dette.
  9. Udfyld fakturanummer med faktura/bon-nr. på det beløb, du opkræver. Hvis du bruger CPR-nr. skal du indtaste beløbet inkl. moms, men sæt IKKE hak i momsrubrikken. Du skal have det fulde beløb refunderet, men du kan ikke afregne moms.
  10. Vedhæft bilag.
  11. Godkend og send faktura eller kreditnota.
  12. Gem/udskriv faktura eller kreditnota.
  13. Du modtager herefter kvittering pr. mail. Opgaven er fuldført.

Kontakt

Thomas Røddik Konradsen
thork@fmk.dk

Folder om borgerbudget

Bliv klogere på borgerbudget samt processen bag i vores nye folder.

Min egn

Hvis du ikke er klar over hvilken egn, du tilhører, kan du se egnsfordelingen på vores egnskort

Logoer

Hvis du selv vil lave en annonce, pressemeddelelse eller lign. kan du tilføje det officielle Borgerbudget-logo ved at downloade en af nedenstående filer.

Logoer i farve

Pdf

JPG

Logoer i sort/hvid

Pdf

JPG

Tidligere vinderprojekter