Kvalitets­standard for Rehabiliterings­forløb

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om hjælp til personlig hjælp og pleje eller praktisk hjælp og på baggrund heraf tilbydes et rehabiliteringsforløb.

Her får du informationer om, hvilken hjælp du kan forvente, når du henvender dig om hjælp til personlig hjælp og pleje eller praktisk hjælp og på baggrund heraf tilbydes et rehabiliteringsforløb. Denne kvalitetsstandard tager udgangspunkt i gældende lov på området og det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen.

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget marts 2024.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med hjælpen?

Formålet med et rehabiliterende forløb er, at du støttes til at udvikle dine færdigheder og kompetencer ud fra princippet om hjælp til selvhjælp. Du tilbydes et rehabiliteringsforløb, når vi vurderer, at det kan forbedre din evne til at klare dig selv og nedsætte dit behov for hjælp.

Hvad omfatter hjælpen?

Forløbet tager udgangspunkt i din henvendelse omkring hjælp til personlige eller praktiske opgaver som for eksempel bad eller rengøring.

Under rehabiliteringsforløbet får du hjælp til de aktiviteter, som du ikke selv kan udføre. Hjælpen, du modtager, tilrettelægges i samarbejde med dig og med udgangspunkt i, hvad du i løbet af rehabiliteringsforløbet kan opnå selv at varetage. Det betyder, at hjælpen justeres op eller ned i forløbet afhængig af dit behov. Du vil tidligt i forløbet få besøg af en rehabiliteringsterapeut, som planlægger forløbet med dig. Terapeuten er specialist i at finde individuelle løsninger sammen med dig.

Velfærdsteknologi og hjælpemidler
Du vil opleve, at du skal afprøve velfærdsteknologi og hjælpemidler under rehabiliteringsforløbet. Det skal du, for at vi kan vurdere, om du kan klare din hverdag bedre og mere selvstændigt ved at gøre brug af for eksempel en robotstøvsuger eller -gulvvasker eller en toiletbørste med langt skaft.

Faaborg-Midtfyn Kommune anvender desuden skærmbesøg i det omfang, det er muligt.
Skærmbesøg erstatter fysiske besøg, hvis indsatsen kan leveres som en skærmydelse, og hvis du som borger kan håndtere skærmbesøg.

Det betyder, at der som en integreret del af visitationen til hjemmehjælp foretages en konkret individuel vurdering af, om indsatsen kan ydes som et skærmbesøg.

Skærmbesøg i forbindelse med praktisk hjælp kan være at guide dig til selvstændigt at komme i gang med praktiske opgaver, at tørre overfalder af, at starte vaskemaskinen, at guide dig til at tage din frokost frem fra køleskabet eller følge op på, om du har fået strømper og sko på.

Dit funktionsniveau kan svinge, og derfor vil skærmbesøg nogle dage være det ideelle, mens du andre dage får fysisk besøg.

Rehabiliteringsforløbet er tidsbegrænset. Varigheden af forløbet afhænger af dine behov og ressourcer. Bliver du selvhjulpen, afsluttes forløbet i samarbejde mellem hjemmeplejen og dig. Skal dit forløb forlænges, sker det i samarbejde med rehabiliteringsterapeuten. Det er også rehabiliteringsterapeuten, som vurderer, om du er berettiget til hjemmehjælp, efter at rehabiliteringsforløbet er afsluttet.

Hvem kan modtage hjælpen?

Et rehabiliteringsforløb er til dig, som i en kortere periode skal have hjælp til personlig pleje eller praktiske opgaver.

Du tilbydes et rehabiliteringsforløb, når en medarbejder fra visitationen vurderer, at forløbet kan øge dine muligheder for igen at klare din hverdag helt eller delvist selv. Du kan også tilbydes et forløb, hvis din situation har ændret sig, og dit behov for hjælp i en periode er øget.

Bevilling af et rehabiliterende forløb bygger på en faglig, individuel og konkret helhedsvurdering. Der lægges vægt på dine ressourcer, din evne til at klare din hverdag og dine mål. Der foretages løbende opfølgninger af rehabiliteringsterapeuten, for at indsatsen tilpasses dit behov.

Hvordan kan du få hjælpen?

Hvis du får behov for hjemmehjælp, kan du eller dine pårørende, efter aftale med dig, kontakte Rådgivning og Visitation i Myndighed, Sundhed og Ældre.

Når du henvender dig, spørger vi ind til, hvordan du klarer hverdagen. Vi vurderer efterfølgende, om afgørelse kan træffes på baggrund af din henvendelse og de oplysninger, vi kan indhente telefonisk, eller om der er behov for et besøg af en medarbejder fra Myndighed, Sundhed og Ældre.

Du bliver i begge tilfælde vejledt om, hvilken hjælp eller andre ydelser, du kan ansøge om.

Hvem hjælper dig?

I et rehabiliteringsforløb modtager du støtte og hjælp i dagligdagen fra medarbejdere i hjemmeplejen. Du får også støtte og hjælp fra en rehabiliteringsterapeut, som vil sætte mål sammen med dig og tilrettelægge hjælpen, så der hele tiden arbejdes med at nå dine mål. Rehabiliteringsterapeuten besøger dig løbende i forløbet sammen med hjemmeplejen.

Sammen med terapeuten afklarer du, om der er hjælpemidler, som du kan gøre brug af, og om du har gavn af at indlære andre metoder for fortsat at klare dig selv, eller om du har behov for et rehabiliterende forløb.

Hvad forventer vi af dig?

Da dit hjem også er medarbejdernes arbejdsplads, gør vi dig opmærksom på, at det er en forudsætning for at modtage hjælp til praktiske opgaver, at du ikke ryger i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen, samt sikrer, at der er luftet ud, inden personalet kommer i hjemmet. Det kan være nødvendigt, at eventuelle dyr i hjemmet holdes i snor eller er lukket inde i et andet rum, når medarbejderen kommer i dit hjem.

Når du indgår i et rehabiliteringsforløb, forventer vi:

  • At du deltager aktivt og med de ressourcer, du har.
  • At du samarbejder om at nå dine mål.
  • At du giver hjemmeplejen besked senest kl. 12:00 dagen før din hjælp, hvis du er forhindret i at modtage hjælpen.
  • At du er indforstået med, at det kan blive nødvendigt at tilkalde låsesmed på din regning, hvis du undlader at afmelde et aftalt besøg, og leverandøren ikke kan komme ind. Det sker kun, hvis vi er bekymret for dit velbefindende.
  • At du er indforstået med, at du ikke tilbydes erstatningsbesøg, hvis du selv aflyser et planlagt besøg. Det er dog muligt at flytte besøget efter aftale med hjemmeplejen, når det drejer sig om aftaler med sygehus og læge.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger.
Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Du kan kontakte din sagsbehandler i Myndighed, Sundhed og Ældre, hvis du ønsker at klage. Du kan også kontakte kommunens borgerrådgiver, som kan hjælpe dig med at forstå afgørelsen eller give dig vejledning i sagen. Se kontaktoplysninger på hjemmesiden.

Lovgrundlag

Serviceloven § 83a.

Information

Denne kvalitetsstandard og Faaborg-Midtfyn Kommunes øvrige kvalitetsstandarder kan ses på kommunes hjemmeside www.fmk.dk.

Vil du vide mere om at søge hjælp, pleje og støtte, er du velkommen til at kontakte  
Myndighed, Sundhed og Ældre
Rådgivning og Visitation
Skolevej 6
5854 Gislev  
Telefon 72 53 60 00 (mandag til fredag kl. 9.00 - 12.00, undtagen onsdag, hvor telefonerne er lukket)  
E-mail: sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger - sikker post sendes via Borger.dk