Digital Fuldmagt
En digital fuldmagt gør det muligt at lade en anden hjælpe dig i de offentlige selvbetjeningsløsninger. Det kan være, hvis du har brug for, at en pårørende kan læse informationer eller gennemføre en ansøgning på dine vegne. Personen bruger sit eget MitID til at logge ind, men handler på dine vegne.
Du kan også selv få en fuldmagt, hvis du skal hjælpe en anden. Det kan for eksempel være til at se sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.
Søg om eller giv digital fuldmagt
Læs mere om digital fuldmagt
Handlefuldmagt og indsigtsfuldmagt: Du kan få og give 2 typer fuldmagter
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde mange, men ikke alle de digitale fuldmagter. Fuldmagterne kan bruges til at hjælpe eller få hjælp fra en anden med kontakten med det offentlige. Undersøg derfor altid, om du kan bruge selvbetjeningen til at give eller anmode om fuldmagt til det, som du har behov for. Du kan undersøge det ved at logge ind i selvbetjeningen.
Fuldmagter giver lov til at handle, kontakte eller læse
Den enkelte digitale fuldmagt er oftest afgrænset til at give adgang til at hjælpe med én ting. Hvis du fx har fået fuldmagt til at se oplysninger i en myndigheds selvbetjening, kan du ikke ringe til myndigheden på vegne af personen. I det tilfælde skal du bruge en fuldmagt, der giver dig ret til at kontakte myndigheden.
Der findes 2 typer fuldmagter:
1. Handlefuldmagt
- I en selvbetjening: Fuldmagtshaver kan se oplysninger og handle på vegne af fuldmagtsgiver, fx søge om refusion, booke en tid eller afgøre en sag.
- Når fuldmagtshaver er i kontakt med en myndighed, fx pr. telefon, i Digital Post eller ved fremmemøde: Fuldmagtshaver kan både få oplysninger og tage beslutninger, fx se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension.
2. Indsigtsfuldmagt
- I en selvbetjening: Fuldmagtshaver kan se eller læse oplysninger om fuldmagtsgiver hos en bestemt myndighed, fx se prøvesvar på sundhed.dk.
- Når fuldmagtshaver er i kontakt med en myndighed, fx pr. telefon, i Digital Post eller ved personligt fremmemøde: Fuldmagtshaver kan få oplysninger om eller beskeder til fuldmagtsgiver, fx i kundeservice hos Udbetaling Danmark.
Du kan læse mere om, hvad de enkelte fuldmagter giver adgang til, når du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Hvis du er i tvivl om noget, kan du kontakte den myndighed, som er ansvarlig for den enkelte fuldmagt.
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen: Anmod om eller giv digital fuldmagt
Du skal logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for at anmode om eller give digital fuldmagt. Du skal bruge dit eget MitID til at logge ind.
Hvis personen, som skal have hjælp, ikke har MitID eller har svært ved det digitale
- Bed personen, som skal hjælpe, om at logge ind med sit MitID og anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Få hjælp hos borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Hvad kan du anmode om eller give fuldmagt til?
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen findes der både fuldmagter, der gælder for hele landet, og fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder.
Webadressen i parentes er den selvbetjening, hvor fuldmagtshaver kan handle på vegne af fuldmagtsgiver med den fuldmagt, du er ved at anmode om eller give.
Fuldmagter, der gælder for hele landet
Beskatning
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende skattekontoen hos Skattestyrelsen
Dagtilbud, skole og uddannelse
- Søge uddannelse på Optagelse.dk (optagelse.dk)
Medborgerskab, familie og bolig
- Bestille Personattest, Fødsels- og dåbsattest, og Vielsesattest (registerindsigt.cpr.dk)
- Besvare breve vedrørende flytning af dine børn (via borger.dk)
- Ansøge om forældremyndighed, bopæl og samvær (familieretshuset.dk)
- Melde flytning til udlandet (via borger.dk)
- Se og handle på sager hos husleje- og beboerklagenævnene (huslejenaevn.dk)
- Melde flytning i Danmark (via borger.dk)
- Be- eller afkræfte indflytning på din adresse (via borger.dk)
- Bestille bopælsattest (via borger.dk)
- Få oplyst antal personer registreret på din adresse (via borger.dk)
- Begære registerindsigt i oplysninger i CPR (registerindsigt.cpr.dk)
- Begære registerindsigt i Personregistret (attestbestilling.cpr.dk)
- Oprette og afmelde adressebeskyttelse (via borger.dk)
Politi, forsvar og beredskab
- Oprette ansøgning og henvendelser i forhold til Forsvarets Dag (via borger.dk)
Sundhed og sygdom
- Registrere og se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Bestille Sundhedskort, samtykke til journaloverdragelse, se sager, skifte læge og sygesikringsgruppe (via borger.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger, anmode om receptfornyelser og privatmarkere ordinationer i Fælles Medicinkort, dvs. handlefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger og recepter i Fælles Medicinkort, dvs. læsefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Nordjylland (booking.rn.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Midtjylland (booking.rm.dk)
- Se aftaler i Sundhedsjournalens Aftaler (sundhed.dk)
- Se diagnoseoversigt fra praktiserende læge (sundhed.dk)
- Se forløbsplan fra praktiserende læge også kaldet Planer (sundhed.dk)
- Læse journal fra de offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (sundhed.dk)
- Se prøvesvar/laboratoriesvar (sundhed.dk)
- Se røntgen- og scanningsbeskrivelser fra offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se og redigere oplysninger i dit Stamkort (sundhed.dk)
- Bestille og ændre tider til vaccination (vacciner.dk)
Teknik, miljø og køretøjer
- Ansøge om bygge- og miljøtilladelser (bygogmiljoe.dk)
- Anvende Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af bekæmpelsesmidler (mab.mst.dk)
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende køretøjer
- Ansøge om tilskud til skovrejsning
- Skrotte din bil (digitalskrotning.dk)
- Underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og se oplysninger om fx forbrug af antibiotika og vacciner på dine besætninger i VetStat for besætningsejere
- Registrere og underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og indberette medicinforbrug samt se oplysninger om forbrug af antibiotika og vacciner på de besætninger, du har indgået aftaler om sundhedsrådgivning for i VetStat for dyrlæger
Økonomi og ydelser
- Se og redigere oplysninger angående ATP samt kommunikere med ATP, også pr. telefon (via borger.dk/atp)
- Give oplysninger og søge om boligstøtte (boligstoette.dk)
- Se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension (via borger.dk)
- Ringe til Din Pension, Udbetaling Danmark
- Ansøge om familieydelser og give oplysninger til Udbetaling Danmark (via borger.dk)
- Indsætte og ophæve markering af kreditvarsel i CPR (kreditadvarsel.cpr.dk)
- Anvende Mit Sygefravær (mitsygefravaer.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU og særlig SU-støtte samt se, men ikke redigere personlige oplysninger om bl.a. lån (min.su.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU-lån, men ikke SU eller særlig SU-støtte (min.su.dk)
- Godkende berettigelse til køb af Ungdomskort (ungdomskort.dk)
- Se og søge om ydelser samt kommunikere med Kommunernes Ydelsessystem (via borger.dk)
Fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder
Nogle kommuner giver mulighed for at give eller anmode om fuldmagter, der gælder inden for netop den kommune, hvor fuldmagtsgiver bor.
Når du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, får du automatisk vist, hvilke fuldmagter der gælder for den kommune, fuldmagtsgiver bor i.
Der kommer løbende flere selvbetjeninger til.
Hvem kan bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen?
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan bruges af både den, der skal hjælpe, og den, der skal have hjælp.
Du har mulighed for at give fuldmagt til og få fuldmagt fra så mange personer, som du har brug for.
Person, der skal hjælpe en anden: Personen bliver fuldmagtshaver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen:
- være fyldt 15 år
- have og kunne bruge MitID
- være digital, dvs. kunne bruge Digital Post mv.
Personen, der skal have hjælp af en anden: Personen bliver fuldmagtsgiver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen være:
- fyldt 15 år.
- i stand til at handle fornuftsmæssigt. Det betyder, at personen skal være i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at oprette en fuldmagt. Dette kaldes også at være ved sin fornufts fulde brug.
- i stand til at underskrive med enten MitID eller i hånden.
Hvis personen ikke opfylder de 3 krav ovenfor, kan enten den person, der skal hjælpe, eller den, der skal have hjælp, kontakte den myndighed, som er ansvarlig for den ønskede fuldmagt.
Hvor længe er en fuldmagt gyldig, og hvordan kan du forlænge den?
Du kan selv vælge, hvor lang tid den digitale fuldmagt skal være gyldig, når du giver eller anmoder om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det er en god idé at vælge en lang periode, så du ikke skal forlænge fuldmagten senere. Hvis du ikke aktivt vælger en bestemt udløbsdato, er fuldmagten gyldig i 2 måneder.
Den digitale fuldmagt stopper automatisk:
- når udløbsdatoen er nået
- hvis fuldmagtshaver eller fuldmagtsgiver går bort.
Sådan forlænger du en fuldmagt
Både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver får en notifikation i Digital Post eller med posten, 21 dage før den digitale fuldmagt udløber. Notifikationen oplyser, at fuldmagtshaveren kan anmode om at forlænge den fra udløbsdatoen og 14 dage frem.
Der er 2 muligheder for at forlænge den digitale fuldmagt:
- Lav ny digital fuldmagt: Der kan oprettes en ny digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan allerede gøres, før fuldmagten udløber.
- Anmod om forlængelse: Fuldmagtshaver kan anmode om forlængelse i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan fuldmagtshaver kun gøre fra udløbsdatoen og 14 dage frem. Fuldmagtshaver skal logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og under fanebladet "Mine Fuldmagter" trykke på ”Anmod forlængelse” ved den digitale fuldmagt, som skal forlænges.
Spørgsmål? Kontakt os
Borgerservice
Lindevej 5
5750 Ringe
Telefon: 72 53 05 30
Skriv sikkert til Borgerservice
Telefontider
Mandag-tirsdag 9.00 - 12.00
Onsdag 8.00 - 9.30
Torsdag 9.00 - 12.00
Fredag 9.00 - 12.00
Åbningstider
Mandag 10.00 - 17.00
Tirsdag 10.00 - 14.00
Onsdag LUKKET
Torsdag 10.00 - 17.00
Fredag LUKKET