Årslev Børnehave og Vuggestue

Årslev Børnehave og Vuggestue er en selvejende, integreret institution beliggende i naturskønne omgivelser i Årslev – kun 15 min. kørsel fra Odense. Vi tilbyder økologisk madordning og har særligt fokus på krop og bevægelse, som er en naturlig del af vores hverdag.

Luk alle
Åben alle

Om Årslev Børnehave og Vuggestue

Årslev Børnehave og Vuggestue er en selvejende institution. Vi har en forældrebestyrelse, som er arbejdsgiver for leder og medarbejdere.

Vi er beliggende i Årslev, kun 15 minutter fra Odense, i naturskønne omgivelser.

Vi har en økologisk madordning og har fokus på krop og bevægelse i vores hverdag – både inde og ude. Gennem en aktiv hverdag, hvor krop og bevægelse er i centrum, skaber vi rammer for leg og læring, der fremmer både trivsel og udvikling.

Vores inderum

Børnehaven består af to grupper: Springbønnen og Løbelinsen, som er aldersintegreret og fordelt på to stuer. Vuggestuen, Trilleærten, har egen indgang og garderobe, men deler toiletfaciliter med den ene børnehave stue. Alle stuer er indrettet med små lærings-, aktivitets- eller fordybelsesrum.

I Årslev Børnehave og Vuggestue arbejder vi med ’åbne døre’, hvor børnene har mulighed for at lege på tværs af grupperne og stuerne. Dette skaber relationer og venskaber, og giver børnene en følelse af fællesskab og tryghed i institutionen.

Vores uderum

Vores store legeplads på 11.000 m² giver børnene mulighed for at udfolde sig i naturen. Med bakker, en vandbane og et område kaldet 'skoven' tilbyder vi mange spændende aktiviteter, der udfordrer børns motorik og fantasi. Vi har også et udekøkken, hvor børnene er med til at forberede grøntsager til den ugentlige bål-suppe, og en urtehave, hvor de kan opleve vejen fra jord til bord og forsyne sig selv med frugt og grønt i løbet af dagen.

Køkkenet 

Vores køkken er ’hjertet’ i institutionen og er indrettet til, at børn deltager aktivt i madlavningen. De hjælper med at skære frugt, bage og lave middagsmad, hvilket gør vores madordning en del af vores pædagogiske arbejde.

Vi er en selvejende børnehave og vuggestue

Årslev Børnehave og Vuggestue er en selvejende institution, som drives af en bestyrelse, som er arbejdsgiver for leder og medarbejdere. Bestyrelsen er med til at fastsætte principper for de pædagogiske- og økonomiske rammer. Som forældre har du mulighed for at engagere dig i dit barns hverdag ved at blive medlem af bestyrelsen eller forældreforeningen ”Den Grønne”.

Vedtægt

Bestyrelsen i en selvejende institution udarbejder institutionens vedtægt og har ansvaret for at sikre, at vedtægten er i overensstemmelse med gældende regler. Institutionens vedtægt fastsætter rammerne for bestyrelsens arbejde.

Bestyrelsesformand og næstformand

Her finder du kontaktinformationer til den nuværende formand og næstformand.

Bestyrelsesformand
Birgitte Nielsen
Tlf.: 28 96 20 15
E-mail: bnvilladsen@gmail.com

Næstformand
Vi La Lauridsen
Tlf.: 22 27 95 88
E-mail: thanhvi_la@hotmail.com

Den daglige ledelse

Foruden bestyrelsen består institutionsledelsen af en leder, der varetager den daglige pædagogiske, administrative og strategiske ledelse og drift af institutionen.

Leder
Dorte Bendixen 
Tlf.: 72 53 45 01
E-mail: dobe@fmk.dk

Åbningstider

Mandag til torsdag kl. 6.30-16.45
Fredag kl. 6.30-15.45

UDVIDET ÅBNINGSTID

Hvis du som forælder har problemer med at nå at aflevere eller hente dit barn inden for åbningstiden i hverdagen, har du mulighed for at søge om udvidet åbningstid.

Der kan søges fra:

  • Kl. 6.00 om morgenen og til institutionen åbner
  • Institutionen lukker og indtil kl. 17.00

For at kunne søge om udvidet åbningstid skal du have job eller uddannelse, der gør, at du sammenlagt med transporttiden ikke har mulighed for at aflevere eller hente dit barn inden for institutionens normale åbningstid.

Bevillingen gives til den enkelte familie. Du er derfor kun berettiget til at få udvidet åbningstid, i den periode du har behov for det.

Du kan søge udvidelse, når barnet går i vuggestue, børnehave eller SFO. Hvis dit barn går i en privat institution, kan du ikke søge om udvidet åbningstid.

SÅDAN SØGER DU OM UDVIDET ÅBNINGSTID

Har du behov for en længere åbningstid, kan du henvende dig i institutionen. Lederen hjælper dig med at udfylde en ansøgning og indsende denne til administrationen i Opvækst og Læring.

Administrationen sender svar til lederen af institutionen. Når udvidelsen er bevilget, aftaler du og lederen, hvilken dag dit barn kan starte med at have udvidet åbningstid.

Har du spørgsmål i forbindelse med udvidet åbningstid, kan du henvende dig til ledelsen i din institution eller SFO. Du er også velkommen til at kontakte Opvækst og Læring på telefon 72 53 30 00.

RETNINGSLINJER FOR UDVIDET ÅBNINGSTID

Det er kommunalbestyrelsen, der har besluttet at afsætte penge på budgettet til udvidet åbningstid. Bag beslutningen ligger et bevidst ønske om at skabe gode rammer for kommunens børnefamilier, så Faaborg-Midtfyn Kommune fortsat vil være et attraktivt sted at bosætte sig.

Vil du vide mere om, hvordan pengene til udvidet åbningstid fordeles, kan du se i Retningslinjer for udvidet åbningstid, som du finder her.

Ferie og lukkedage

Institutionen følger kommunens feriepolitik, som du kan læse om her.

Besked om ferie gives via AULA.

Bestyrelsen har besluttet, at Årslev Børnehave og Vuggestue holder lukket grundlovsdag, juleaftensdag og mellem jul og nytår.

Opskrivning

Dit barn kan skrives op fra fødslen via kommunens Pladsanvisning.

Børn rykker op i børnehaven, når de fylder 2,11 år.

Opstart

Vi ønsker, at både du og dit barn føler jer velkomne og velinformeret ved opstart. Vi anbefaler derfor at aftale et besøg inden opstart, så I har mulighed for at se vores omgivelser og møde vores personale.

Fra vuggestue til børnehave

For at gøre overgangen fra vuggestue til børnehave blidere, starter vi med at introducere børnene til deres kommende børnehavestue et par måneder før børnehavestart. De besøger børnehaven, spiser frokost med de voksne, leger med stuens børn og deltager i de pædagogiske aktiviteter, hvilket skaber tryghed og relationer. Dette sker inden den officielle indkøring med forældre i børnehaven.

Yngstegruppen i børnehaven

Vi har en særlig opmærksomhed på de børn der modtages i yngstegruppen, når de er i alderen 2,11-3,1 år og er startet i børnehaven.

Målet er, at vi gerne vil:

  • Skabe tryghed og relationsdannelse til både børn og voksne.
  • Skabe inklusion fra vuggestuen (eller dagpleje) til børnehaven.
  • Skabe tryghed i de fysiske omgivelser heriblandt barnets stue, toilet og garderobe.

Vi ønsker at skabe rum for:

  • Leg med udgangspunkt i børnenes initiativer, hvor en voksne understøtter legen.
  • Vokseninitieret aktiviteter med en tilgængelig og nærværende børnehavepædagog.

Fra dagpleje til børnehave

Vi vægter samarbejdet med dagplejen højt og inviterer dagplejerne og deres børn til "Åben-Låge-dag" tre gange om året. På disse dage får børnene mulighed for opleve børnehaven og lære de kommende pædagoger at kende.

Fra børnehave til forårs-SFO

Børnene i vores storegruppe starter i forårs-SFO den 1. april.

Før-skolesamtalen mellem forældre og pædagog, tager udgangspunkt i et ’overgangsmateriale’ samt en skoleparathedsundersøgelse (SPU). Det digitale materiale spørger ind til barnets trivsel og udvikling og besvares af både forældre og personale.

Vi samarbejder med skolerne i området og har overleveringssamtaler med alle skolerne, for at sikre en god overgang.

Tryg opstart og indkøring

Indkøring tager typisk 14 dage, hvor barnet gradvist bliver længere tid i institutionen. Vi anbefaler kortere dage de første 14 dage, for at give barnet plads til at bearbejde de mange indtryk og vænne sig til forandringerne.

1. dag:

Den første dag forventer vi at forældre deltager, gerne omkring kl. 9, så der er ro til at tage imod jer. Første dag bruges på at lære både barnet og forældrene at kende og skabe grundlaget for et godt samarbejde. Nogle børn går hjem før frokost, mens andre tager hjem efter frokosten. Målet er at give en positiv oplevelse, skabe tryghed og ”stoppe mens legen er god”.

2.-3. dag:

Indkøringen tilpasses individuelt. Nogle børn er hurtigt klar til at være alene et par timer, mens andre kan have brug for at forældrene er til stede en ekstra dag eller to. Det er vigtigt at afslutte dagen positivt og at forældre altid siger farvel.

Alle børn og forældre er forskellige, så indkøringen bliver differentieret efter ønsker og den enkelte families behov.

Nogle børn vil blive påvirket af opstarten i vuggestuen/børnehaven; nogle bliver trætte, har brug for en lur, andre bliver måske mere irritable eller tryghedssøgende. Dette er helt naturligt og skyldes de mange nye indtryk. Andre vil måske slet ikke reagere på at være startet et nyt sted, og nogle børn vil først reagere efter noget tid.

4.-5. dag:

De fleste børn er nu klar til at prøve at være i institution uden forældrene og eventuelt tage sin første lur. Vi ringer, når barnet er vågent, så I kan hente barnet.

Forvent gråd ved farvel, men lad ikke barnet blive utrøsteligt. Husk at dit barn også mærker, hvordan du som forældre har det med at sige farvel.

Det er ok at sige; ’Jeg kommer også til at savne dig, og når jeg kommer igen, så skal vi rigtig hjem og hygge/lege etc. Det glæder jeg mig til’. På den måde bliver alle følelser omkring det at skulle tage afsked legale, samtidig med at I som forældre tager ansvar for at det nok skal blive godt igen.

Særligt for vuggestuen:

Da børn i vuggestuealderen er mere opmærksomme på adskillelse, anbefaler vi følgende øvelser:

  • Lege ’borte-tit-tit’
  • Sætter ord på adskilles situationer som fx ”jeg går lige ud i køkkenet, men kommer tilbage om lidt”

Disse øvelser kan gøre det nemmere for børn at forudsige og forstå adskillelse. Hvis barnet er glad for en nusseklud eller bamse kan det også være med til at skabe tryghed i opstartsfasen. Indkøring i vuggestue tager oftere længere tid end i børnehaven, da børnene ikke er vant til at blive afleveret. Det er derfor vigtigt at forældre afsætter tid til at være fleksible ift. barnets behov.

Praktisk information

I børnehaven og vuggestuen skal I medbringe følgende:

  • 1 stk. frugt om dagen (eller til en uge ad gangen).
  • Evt. en pose bleer med navn - vi giver besked, når der skal fyldes op.
  • Evt. nusseklud, bamse.
  • Evt. lagen og dyne til søvn.

Bringe og hente

Dit barn skal tjekkes ind og ud på tablets i gangen (for vuggestuebørn på tablet ved pulten). Hvis tabletten er ude af funktion, skal du informere personalet.

Hvis barnet bliver hentet af en anden end forældrene, skal dette meddeles personalet, skrives på Aula eller i kalenderen i garderoben.

I er ikke bundet af afleverings- eller afhentningstidspunkter, men opfordrer, af hensyn til de pædagogiske aktiviteter, at give personalet besked, hvis der opstår ændringer.

Søvn

I vuggestuen har vi krybber til børnene, og i børnehaven er der madrasser. I bedes, alt afhængig af vejr, medbringe ekstra trøje, handsker, strømper, hue til at sove i, samt tæppe til at putte med.

Børnene sover, når de har behov for det, og vi vækker dem ikke, medmindre det er nødvendigt eller andet er aftalt.

I vuggestuens garderobe er der en kurv med børnenes navne på, til opbevaring af dyne, lagen og evt. sovetøj. I børnehaven skal I medbringe barnets dyne og lagen i en pose, som hænges inde i soverummet.

Skiftetøj

I skal medbringe skiftetøj passende til årstiden og barnets alder. Husk desuden:

  • Navn på jeres barns tøj.
  • Halskæder, tørklæder og snore i jakken og blusen er ikke tilladt af sikkerhedsmæssige årsager.
  • Det er en god idé i stedet at bruge huer og halsedisser.

Vi er udenfor i al slags vejr, så sørg for, at dit barn har passende tøj til både koldt og vådt vejr. Hjælp dit barn med at holde orden på dit barns plads og sørg for, at der er ekstra skiftetøj.

Legetøj

Børnene må ikke medbringe legetøj i børnehaven, men i vuggestuen er det tilladt at medbringe en sovebamse eller nusseklud.

Kartotekskort og telefonnummer 

Når dit barn starter, skal du aflevere et kartotekskort med oplysninger om dit barn og jeres kontaktinformationer. Husk at informere personalet, hvis du skifter telefonnummer eller andre essentielle informationer.

Beskeder/opslag til forældre

Vigtige beskeder formidles altid via AULA. Fysiske invitationer til institutionens arrangementer annonceres også via AULA.

Fødselsdag

Børn er velkomne til at fejre deres fødselsdag i institutionen og I må gerne dele ud. I vuggestuen fejres det omkring kl. 9 ved frugttid, og i børnehaven omkring kl. 11. Forældre er velkomne til at deltage. Vi spiser altid vores hjemmelavede mad før der deles ud, medmindre I medbringer, hvad der svarer til et måltid. Der deles kun ud til barnets egen stue.

Vi frabeder os slik og kage i vuggestuen, og anbefaler boller, sunde vafler eller lignende og/eller frugt. I børnehaven må man uddele ét sødt indslag fx kage, muffins, is osv. Men vi frabeder os slikkepinde.

I er også velkommen til at invitere os hjem til fødselsdagsfest. Ønskes dette, planlægges dagen sammen med personalet. Hvis I inviterer os hjem, bedes I sørge for frokost fx rugbrød med pålæg, pølsehorn, pizzasnegle, sunde vafler eller lignende. Vi anbefaler, at der kun er ét sødt indslag.

Dagligdagen

Vi arbejder med faste rytmer, som giver børnene tryghed, genkendelighed og overskud til leg og læring.

Herunder kan du læse om dagens rytmer i vores vuggestue og børnehave.

Morgen

Børnehaven og vuggestuen åbner kl. 6.30, og vi starter dagen med morgenmad, som serveres fra 6.30-7.30.

Har I nogen særlig information om jeres barn, vil vi gerne informeres ved afleveringen – enten i kalenderen på pulten i vuggestuen, på AULA (komme/gå) eller direkte til personalet.

Vi siger godmorgen, så børnene føler sig velkomne og anbefaler at børnene afleveres i børnehøjde på gulvet eller ved bordet og gerne til en igangværende aktivitet, på den måde sikrer vi en glidende aflevering. Den ene børnehavestue og vuggestuen er åben og børnene kan frit vælge, hvor de har lyst til at lege.

Formiddag

Vuggestuen trækker ind på deres stue og begge børnehavestuer åbnes. Børnehavebørnene kan lege frit på tværs af stuer, deltage i aktiviteter eller fordybelsesgrupper.

Omkring kl. 09.00 samles børnene på deres egne stuer eller udenfor, hvis vejret tillader det, og spiser frugt, grønt, groft knækbrød m.m. som børnene har medbragt hjemmefra.

Frugt og grønt serveres på fade, så børnene selv kan vælge. Børnene opfordres til at sidde ved bordene, når de spiser frugt. i vuggestuen har de en lille samling ved bordet i forbindelse med frugten. Der synges og fortælles historier.

Vi prioriterer at børnene kommer udenfor i alt slags vejr, og der er derfor aktiviteter både udenfor og indenfor.

Middag

Børnene samles og der er fokus på selvhjulpenhed, vi opfordrer og støtter derfor børnene i selv at tage overtøj af og vaske hænder før frokost.

Inden frokost sidder børnene og kigger i bøger, og vi har fokus på forskellige temaer, som vi snakker og synger om.

Børnene hjælper med at dække rulleborde og aftørre og dække bord på stuen

Vi spiser frokost, som vi tilbereder i vores køkken eller udenfor på bål. Børnene hjælper og er på skift 'kokke' om onsdagen. Vi spiser på stuen og børnene tager selv mad fra skåle/fade.

Efter frokost hjælper børnene også med at rydde bordet af og affaldssortere. Måltidet er en vigtig læringsmulighed for både motorik og sociale færdigheder.

Eftermiddag

Efter frokost går børnene ofte udenfor, de bliver opdelt i mindre grupper, som på skift tager overtøj på. Børnene klæder sig på efter vejret via piktogrammer, og omkring kl. 13.30-14.00 holder vi ”siesta”, hvor vi spiser eftermiddagsmad i en rolig atmosfære med stille musik.

Afslutning af dagen

Sidst på eftermiddagen begynder børnene at blive hentet og vi samler derfor de resterende børn enten på den ene børnehave stue eller på vuggestues legeplads. Vi opfordrer børnene til at få sagt farvel til personalet, når de bliver hentet og at forældre husker at tjekke deres børn ud på AULA via tabletten.

Pædagogik

I Årslev Børnehave og Vuggestue arbejder vi med leg- og læringsgrupper, der varierer fra livlige aktiviteter til roligere fordybelsesforløb. Hvert år udarbejder personalet et årshjul med temaer og aktiviteter, der både afspejler børnegruppens behov og de pædagogiske læreplaner.

Aktiviteterne foregår i små grupper, hvor nærvær og fordybelse er i fokus. Børnene får mulighed for at udfolde sig kreativt i værksteder, lære om krop og bevægelse, samt deltage i fordybelsesgrupper som "Fri for Mobberi", sprogudvikling og motorik. Vi arbejder også med selvhjulpenhed og robusthed, som er vigtig for børns udvikling mod skolestart.

Eksempler på aktiviteter og temaer i børnehaven:

  • Kreativt værksted: Børnene styrker finmotorikken og udfolder deres kreativitet gennem klippe, klistre og maleaktiviteter. Vi samarbejder med Tingcentralen, som ligger i Årslev i kulturinstitutionen ’Polymeren’. Her udfolder børnene deres kreativitet i stedets kreative værksted, og vi kan også hjemtage materialer, som børnene anvender ’hjemme’ i børnehavens eget kreative værksted.
  • Krop og bevægelse: Ugentlige gåture, løbeture og andre fysiske aktiviteter, der fremmer glæde og nysgerrighed gennem bevægelse.
  • Fri for Mobberi: Fokus på følelser, relationer og venskaber. Vi snakker om, hvad det vil sige at være en god ven, at tage hensyn til hinanden, hvordan vi taler til hinanden og vigtigheden i at man både lytter og taler.
  • Storegruppen: Storegruppen følger sit eget årshjul. Det sidste år før forårs SFO start, er der i Storegruppen fokus på at styrke fællesskabet, selvhjulpenhed, koncentration og samarbejdsevner. Før og efter sommerferien er storegruppen i skoven for at styrke relationerne i gruppen. I januar bruger Storegruppen 4 uger på skolen til Skrivedans. Skrivedans har til formål at modne hjernen til senere indlæring af tal og bogstaver gennem former, bevægelse, musik og rim og remser.

Pædagogik i vuggestuen Trilleærten

Har vi fokus på at skabe et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor børn kan udvikle sig gennem tætte relationer til både voksne og andre børn. Vi arbejder med den pædagogiske læreplans temaer for at styrke barnets trivsel, læring og udvikling, og vi tilpasser vores læringsmiljøer til barnets individuelle behov. De ældste børn i vuggestuen kalder vi for ”Spirerne”.

Eksempler på aktiviteter og temaer i vuggestuen:

  • Samling: Fællesskab og medbestemmelse, hvor børnene øver sig i at vente på tur, vælge sange og lære om tal og årstider.
  • Sprog: Vi understøtter barnets sproglige udvikling ved at sætte ord på handlinger, følelser, intentioner og oplevelser, og vi bruger sanglege og rim for at fremme sprogforståelsen.
  • Motorik: Børnene øver både grov- og finmotorik gennem leg, ugentlig gåtur og aktiviteter, der fremmer balance og motoriske færdigheder.
  • Selvhjulpenhed: Vi opfordrer Spirerne til at øve sig i at tage tøj på, spise selv og toiletbesøg. Vi har fokus på et godt samarbejde om at gøre barnet ble-fri, og igangsætter, når både barn og forældre er klar.
  • "Fri for Mobberi": Fokus på relationer og følelsesmæssig udvikling, hvor vi bruger bamsevenner til at støtte børns forståelse af venskaber og empati.
  • Havebesøg: Spirerne tager på besøg i deres egne haver, hvilket styrker forældresamarbejdet og giver børnene mulighed for at vise deres hjem frem.

Vi har en helhedsorienteret tilgang i såvel vuggestue som børnehave, hvor fysisk, social og kognitiv udvikling understøttes gennem leg, fordybelse og daglige aktiviteter.

Den pædagogiske læreplan

Den pædagogiske læreplan er et redskab, der hjælper os med at dokumentere og støtte de 0-6-åriges læring og udvikling. Vi bruger læreplanen til at skabe læringsmiljøer, hvor børns trivsel, udvikling og dannelse er i fokus. Vores arbejde bygger på at sikre et trygt og stimulerende miljø, hvor børnene kan lære og udvikle sig på bedste vis.

I nedenstående finder du link til vores seneste pædagogiske læreplan samt link til evaluering af den pædagogiske læreplan.

Værdigrundlag

I vores værdigrundlag arbejder vi med vores værdier; dannelse, nærvær, sundhed og trivsel. Vi sikrer, at børnene stimuleres inden for temaerne i Den pædagogiske læreplan, som er:

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Værdigrundlaget er skabt i et samarbejde mellem bestyrelsen og personalet.

Fællesskab og nærvær i børnehøjde

Hos os er fællesskabet i centrum – både i det store og det lille børnefællesskab.

Vi skaber leg- og læringsmiljøer, hvor børnene oplever glæden ved at være sammen, lære sammen og lege sammen.

I det store fællesskab mødes vi omkring måltiderne, hvor vi deler dagens oplevelser, og på legepladsen over middag, hvor fantasien får frit spil i leg på vores legeplads.

Vi værner også om det lille fællesskab, hvor der er plads til fordybelse og nærvær. Her kan børnene lege alene eller sammen med få andre, mens en voksen støtter og guider legen fra sidelinjen. Vores hyggelige pauseområde og små huler giver mulighed for ro og tilbagetrækning, når barnet har brug for en pause fra det store fællesskab. Vi har også børn der har brug for faste pauser i løbet af dagen.

Om eftermiddagen samles vi til siesta – en stund med ro og nærvær. Under spisesituationen dæmpes lyset, og stille musik eller historiefortælling skaber en afslappet atmosfære. Siestaen giver både børn og voksne mulighed for at finde ro midt på dagen og lade op til resten af eftermiddagen.

Tryghedscirklen

Tryghedscirklen (Circle of Security) bruges som en pædagogisk tilgang til at styrke børnenes følelsesmæssige udvikling og relationer. Den hjælper de voksne med at forstå og imødekomme barnets behov for både tryg base og støtte til udforskning. Gennem leg, omsorg og nærvær lærer barnet, at det trygt kan bevæge sig ud i verden og vende tilbage til en voksen, der er tilgængelig og støttende.

Samarbejde med konsulenter

Vi arbejder aktivt med inklusion af børn med særlige behov og tilbyder skræddersyede indsatser i samarbejde med Faaborg-Midtfyn Kommune. Vi samarbejder med forskellige konsulenter; f.eks. tale-og hørekonsulent, pædagogiske psykologisk konsulent, psykologen, ergoterapeut/fysioterapeut, socialrådgiver og sundhedsplejersken.

Vi har ca. hver 6 uge besøg af forebyggende team bestående af; sundhedsplejerske, socialrådgiver og pædagogisk-psykologisk konsulent. Forældre og pædagoger har her mulighed for at få anonym rådgivning om forskellige problemstillinger relateret til barnets trivsel, sundhed og udvikling.

Økologisk madordning

I Årslev Børnehave og Vuggestue tilbyder vi en madordning baseret på sundhedsfaglige anbefalinger. Vi tilbyder alle måltider i løbet af dagen, lige fra morgenmad, middagsmad og til eftermiddagsmad. Maden er produceret i vores eget køkken med hjælp fra børnene.

Madordning

Institutionen har en forældrearrangeret madordning, som koster 575 kr. om måneden. Prisen inkluderer morgen-, middags- og eftermiddagsmad.

Morgenmad tilbydes børn, der kommer før kl. 07.30. Hvert barn skal medbringe hvad der svarer til ét stk. frugt/grønt om dagen eller til en uge ad gangen.

Mad- og måltidspolitik

Formål

Måltidet er en central del af hverdagen for børnene i Årslev Børnehave og Vuggestue. Gode madvaner etableres tidligt i livet, og måltidet handler om meget mere end blot at stille sulten. Det har betydning for barnets trivsel, sundhed og sociale fællesskab. Vi ønsker at give børnene positive erfaringer med måltidet samt mulighed for at udforske og eksperimentere med maden.

Rammen for måltidet

Vi har fokus på følgende før, under og efter måltidet:

Før måltidet:

  • Overgang fra leg til måltid: Sikre en god overgang fra leg til håndvask og derefter til måltidet.
  • Hygiejne: Alle børn og voksne vasker hænder før måltidet.
  • Forberedelse: Dagligt ryddes der op på stuen før spisning, og rulleborde dækkes, hvor en lille gruppe børn deltager. Dette styrker deres sproglige udvikling og evne til at tælle og kende navnene på service.

Under måltidet:

  • Socialt samvær: Vi vægter det sociale samvær højt. Den voksne understøtter barnets sociale og sproglige udvikling ved at sætte ord på børnenes handlinger og give alle mulighed for at komme til orde.
  • Tak for mad: Alle børn og voksne siger tak for mad inden de går fra bordet, og der ryddes op efter måltidet.

Efter måltidet:

  • Overgang til andre aktiviteter: Sikre en god overgang fra måltid til andre aktiviteter.
  • Bordplan: Hver stue har sin egen bordplan for frokostmåltidet, og det er de voksne, der bestemmer, hvor børnene skal sidde med hensyntagen til kammerater, ro og børnenes ønsker.

Maddannelse og madmod

Maddannelse handler om meget mere end selve måltidet. Dannelsen finder sted i den pædagogik og de rutiner, der er før, under og efter måltidet. Det handler om, hvordan vi inddrager børnene og giver dem mulighed for at sanse og opleve maden, herunder styrke deres madmod.

  • Køkkenet som pædagogisk praksis: Vi bruger køkkenet som en del af vores pædagogiske praksis og involverer børnene i arbejdsopgaverne der.
  • Følelse af værdi: Vi skaber rammerne for følelsen af, at "der er brug for mig i køkkenet" og "det er rart at samarbejde", hvilket styrker barnets personlige og sociale udvikling.
  • Sanseoplevelser: Køkkenet er hjertet i vores hus, hvor alle sanser bliver udfordret. Vi smager på maden, nyder duften, arbejder med fingrene i bolledejen og ser de farvestrålende grøntsager.
  • Madmod: Vi præsenterer ofte nye spændende retter, som alle skal smage. Vi taler med børnene om madmod og tilstræber, at ingen børn går sultne fra bordet. Hvis maden ikke falder i barnets smag, tilbyder vi et stykke rugbrød med smør eller lignende.
  • Familiaritet: Når børnene præsenteres for nye smage, kombinerer vi dem med noget velkendt for at skabe familiaritet.
  • Værdier og normer: Under måltidet er der både værdier og normer på spil. Vi ønsker at skabe en balance mellem at styre måltidet og give frihed og plads til at træde ved siden af. Nogle gange må vi finde balancen mellem at agere Emma Gad og Pippi Langstrømpe.

Den voksen som rollemodel

Den voksne fungerer som en vigtig rollemodel for børnene under måltidet. Børn lærer ved at observere og efterligne de voksne, så det er vigtigt, at den voksne har en positiv tilgang til måltidet.

  • Madmod: Den voksne opmuntrer børnene til at prøve nye fødevarer og smage. Når de voksne viser, at de er åbne for at smage nye ting, vil børnene være mere tilbøjelige til at gøre det samme.
  • Fælles oplevelse: At smage sammen skaber en fælles oplevelse og gør det sjovere for børnene at prøve nye fødevarer. Ved at tilbyde både store og små smagsprøver kan børnene selv vælge, hvor meget de vil smage.
  • God stemning: Den voksne har ansvaret for den gode stemning under måltidet og skal sikre, at det foregår i en positiv og afslappet atmosfære. Dette fremmer børnenes lyst til at spise og prøve nye ting.
  • Inklusion: Ved at tale om forskellighed og inkludere alle børn i samtalen, skaber den voksne et miljø, hvor alle børn føler sig set og hørt.
  • Refleksion: Det er vigtigt, at den voksne er bevidst om sine egne madpræferencer og hvordan disse kan påvirke børnene. Ved at reflektere over egne vaner kan den voksne støtte børnene i at udvikle deres egne sunde madvaner.

Selvhjulpenhed

For at understøtte børnenes selvhjulpenhed og inddragelse, er børnene med i forberedelserne til måltidet på ugentlig basis.

  • Indlæring af færdigheder: Vi støtter børnene i at lære færdigheder som at dække bord, hælde vand op, sende maden rundt, smøre og spise selv.
  • Udekøkken og urtehave: Vi har et udekøkken, hvor børnene forbereder grøntsager til bålsuppe mv. Ved siden af udekøkkenet har vi en urtehave og et drivhus, hvor børnene deltager i plantning og høst.
  • Frugthave: I vores frugthave har vi forskellige bærbuske, hvor børnene kan plukke og spise bær. Børnene er selvforsynende i vores have og spiser ud fra lyst og mod.

Forældreinddragelse

Vi vægter forældresamarbejdet omkring barnets madvaner højt og er nysgerrige på barnets vaner derhjemme og familiernes værdier ift. måltidet. Denne dialog indgår som et fast punkt til vores forældresamtaler.

  • Temaer: Vi taler om relevante temaer som småtspisning, konsistenser barnet nægter at spise, og konflikter omkring måltidet. Vi kan søge råd hos en sundhedsplejerske i samråd med forældrene.
  • Opskrifter: Forældre kan få opskrifter på retter, deres barn er særligt glad for.
  • Madkundskab: Forældre med særlig kompetence i madkundskab eller kendskab til mad fra andre kulturer er velkomne til at lave mad i vores køkken med assistance fra køkkenassistenten.

Dagens rytme

Morgenmad:

Fælles morgenmad fra kl. 6.30-7.30 med hjemmebagt brød, rugbrød, havregryn eller havregrød. Topping som smørklat, rørsukker, kokos eller rosiner/tranebær tilbydes (børn under 3 år må spise hvad der svarer til 3 små rosinpakker, 15g om ugen). Sukkeret begrænses til en tsk. per portion. Hvis børnene har morgenmad med hjemmefra, skal det være sund og nærende morgenmad.

Frugt:

Vuggestuebørnene bliver samlet om bordet og tilbudt frugt ved 9-tiden. Vuggestuebørn medbringer selv et stykke frugt hjemmefra, som skæres ud og serveres på et fad samt brød med smør. Børnehavebørnene har et stykke frugt, grønsag, groft knækbrød eller nødder med hjemmefra som skæres ud og sættes på fade på stuerne. Under frugtmåltidet ønsker børnene selv den frugt de har lyst til, som serveres for dem.

Frokost:

Serveres i vuggestuen ca. kl. 10.45 og i børnehaven ca. kl. 11.15. Maden serveres på små fade/skåle og sendes rundt. Ved gryderetter (lune retter) serverer den voksne maden. Ved rugbrød m. pålæg sendes maden rundt.

Eftermiddagsmad:

Serveres ca. kl. 14.00 (kl. 13.30 om fredagen). Rutinen kaldes "Siesta", hvor børnene sidder på måtter på gulvet i en rolig atmosfære med stille musik.

Madplan

Vores køkkenassistent laver en ugentlig madplan, der hænges op ved indgangspartierne og deles med forældrene på AULA. Den ugentlige menu tager udgangspunkt i:

  • Fødevarestyrelsens anbefalinger: En madplan baseret på sundhedsfaglige anbefalinger.
  • Suppedag: Én ugentlig suppedag, hvor suppen tilberedes på bål sammen med en gruppe børn.
  • Grøddag: Én ugentlig grøddag med en bred variation af kornsorter, ofte serveret med hjemmelavet frugtmos eller kompot.
  • Brød og lune retter: Tre gange om ugen spiser vi brød med forskelligt pålæg og/eller lune retter samt grønt.
  • Økologiske råvarer: Vi bruger økologiske råvarer, så vidt det er muligt.
  • Veganske/vegetariske retter: Dagligt tilbydes veganske eller vegetariske retter.
  • Bæredygtighed: Vi har fokus på bæredygtighed og kødfrie dage.
  • Forebyggelse af madspild: Vi arbejder aktivt på at forebygge madspild.

Børn med særlige behov

Vi indgår gerne i dialog om det enkelte barns ernæringsbehov. Hvis dit barn har særlige kosthensyn, samarbejder vi ud fra følgende principper:

  • Etniske madvaner: Vi tager hensyn til madvaner relateret til barnets etniske baggrund.
  • Særlige kosthensyn: Ved behov afholdes et møde med forældrene for at tilrettelægge en korrekt og ernæringsrig kost.
  • Modermælkserstatning: Eventuel modermælkserstatning til vuggestuebarn medbringes hjemmefra.
  • Fødevareallergi eller intolerance: Vi beder om en lægeerklæring ved fødevareallergi eller intolerance.

Det praktiske 

Frugt: 

  • Rosiner: Vi frabeder os rosiner med hjemmefra, da de indeholder mange svampesporstoffer, som kan være skadelige i større mængder.
  • Nødder og grøntsager: I børnehaven serveres nødder, hele vindruer og rå gulerødder kun til de børn, der kan håndtere at spise dem. Vuggestuebørn får hakkede nødder og kogte/revne gulerødder for at minimere kvælningsrisiko.
  • Frugt til en uge: Man må gerne tage frugt med til en uge ad gangen, fx en pose pærer, en hel melon eller en pakke knækbrød.

Hygiejne:

  • Hygiejnebevis: Vi tilstræber, at alle fastansatte har et hygiejnebevis.
  • Egenkontrol: Vi gennemfører systematisk egenkontrol og får jævnligt uanmeldte kontrolbesøg af Fødevarestyrelsen.
  • Håndhygiejne: Børnene instrueres i god håndhygiejne. Håndvask før madlavning observeres af den voksne og foregår i køkkenet. Den voksne er også opmærksom på håndvask og løbende afspritning under ophold i køkkenet.
  • Forklæder: I køkkenet findes forklæder til både børn og voksne.

Drikkevarer:

  • Vand: Børnene får vand til frugt, frokost og eftermiddagsmad, og det er altid tilgængeligt i køkkenet og udenfor i sommerhalvåret.
  • Letmælk: Vuggestuebørn tilbydes letmælk til frugt og får vand til frokost og eftermiddag.
  • Drikkedunk: Førskolebørnene medbringer en drikkedunk, som placeres i en fælleskasse ved indgangen og anvendes både i huset og på tur. Forældrene udskifter selv vandet og sikrer god hygiejne/rengøring af drikkedunken.
  • Saft og juice: Tilbydes kun ved særlige lejligheder af børnehaven.

Traditioner og højtider

Traditioner og højtider er en anledning til at styrke fællesskabet og samværet blandt børnene. Vi skaber rammerne for, at børnene kan deltage aktivt og føle sig som en del af fællesskabet.

Ved at integrere traditioner og højtider i vores dagligdag, skaber vi en varieret og spændende hverdag for børnene, hvor de kan lære om og opleve forskellige kulturelle og sociale aspekter.

Fødselsdage: 

Vi elsker fødselsdage og fejrer dem gerne. For at undgå for meget sødt beder vi jer om at følge disse råd, uanset om I inviterer os hjem eller fejrer dagen i Årslev Børnehave og Vuggestue:

  • Kun ét sødt indslag: Vi frabeder os slikkepinde. Ingen slik/kage i vuggestuen.
  • Frokost: Hvis I inviterer os hjem, bedes I sørge for frokost.
  • Alternativer til det søde: Ex. frugt og grønt som frugtspyd, ostehaps og figenstænger, boller, pølsehorn, pizzasnegle.

Fødselsdage i børnehaven fejres i forbindelse med frokost, og i vuggestuen som regel om formiddagen. Vi spiser altid vores hjemmelavede mad før der deles ud, medmindre I medbringer, hvad der svarer til et måltid. Der deles kun ud til barnets egen stue. Afholdes fødselsdagen derhjemme, planlægges dagen med personalet.

Personale

Vores personalegruppe består af faste medarbejdere, der suppleres af studerende og 1-2 tilkaldevikarer i huset. Vores personalegruppe er stabil, og det faste personale har været ansat i huset i mange år. Vores værdier er dialog, ansvar, meningsfuldhed og humor.

Ledelse

Dorte Hjortkær Bendixen

Tlf.: 72 53 45 01

Mail: dobe@fmk.dk

Øvrigt personale 

7 pædagoger

1 pæd. assistent

1 pædagogmedhjælpere

1 pædagogstuderende

1 flexjob medhjælper

1 køkkenmedarbejder

Spørgsmål? Kontakt os

ÅRSLEV BØRNEHAVE OG VUGGESTUE

Birkelundsvej 1
5792 Årslev

Hovednr.:
72 53 45 00

Kontor:
72 53 45 01

Børnehave:
72 53 39 15
72 53 58 76

Vuggestue:
72 53 60 84

Send en mail
Skriv sikkert