Bofællesskabet Søbo
Fakta
Antal rum | 2 |
Størrelse i m2 | |
Antal lejligheder | 9 + 7 |
Fælles lokale/ hus | Ja |
Kvalitetsstandard | Se kvalitetsstandard |
Tilsynsrapport | Link til tilsynsrapport |

Om os - §105
Borgere
Botilbuddet henvender sig til voksne med betydelig og varig funktionsnedsættelse. Alle borgere har behov for udvidet støtte og vejledning omkring praktiske, personlige og økonomiske forhold.
De fleste borgere er mobile, en enkelt benytter kørestol.
Alle borgere har verbalt sprog og flere benytter sig samtidigt at alternative kommunikation som lyde, kropssprog, fagter, tegn-til-tale, piktogrammer, foto m.m.
Bofællesskabet Søbo modtager ikke borgere med udadrettet adfærd.
Huset
Byggeriet rummer 9 selvstændige lejligheder, fællesarealer, personalefaciliteter.
Fællesarealet rummer køkken/opholdsrum, depot og vaskerum. I tilknytning til fælleshuset er der terrasse.
Lejlighederne
Lejlighederne er indrettet med stue, tekøkken, soveværelse, badeværelse og egen terrasse. Alle lejligheder har adgang fra fællesarealet og udgang til egen terrasse.
Medarbejdere
Der er ansat 4 pædagoger og 2 SSA´er samt faste afløsere.
Hverdagslivet - § 105
Måltider
Vi lægger vægt på læring og fællesskab, hvilket betyder, at vi for eksempel prioriterer det sociale samvær, der er i forbindelse med måltiderne. Alle måltider indtages som udgangspunkt i fællesstuen. Måltiderne tilberedes sammen med beboerne i i fælleskøkkenet. Der laves madplan for 14 dage af gangen.
Beboerne betaler via opholdsbetaling et fast beløb om måneden til kost.
Aktiviteter
Alle beboere har en ugentlig hjemmedag, hvor den enkelte i samarbejde med personalet ordner personlige opgaver som rengøring i egen bolig, tøjvask, økonomi, e-boks, indkøb, frisør, tandlægebesøg og lignende.
Samarbejde og netværk
Der afholdes beboermøder hver 14. dag, hvor aftaler vedr. hverdagen struktureres, praktiske opgaver fordeles, fælles arrangementer og ture planlægges samt fælles informationer formidles.
Den pædagogiske indsats drøftes og evalueres løbende med beboer og på personalemøde.
Forældre, pårørende og venner er altid velkomne til at ringe eller komme på besøg.
Beboer indflydelse
Beboerne har i takt med deres formåen medindflydelse og medbestemmelse i forbindelse med den daglig planlægning og de praktiske gøremål.
Sådan gør du
Henvisning og visitation foregår via Myndighedsafdelingen.
Man kan altid kontakte bostedet og lave en aftale vedrørende besøg og rundvisning.
Om os - § 107
Borgere
Botilbuddet henvender sig til unge med betydelig og varig funktionsnedsættelse, der har en solid tilknytning til det ordinære arbejdsmarked. Alle borgere har behov for støtte og vejledning omkring praktiske, personlige og økonomiske forhold.
Alle borgere er mobile. Alle borgere har verbalt sprog.
Bofællesskabet Søbo modtager ikke borgere med udadrettet adfærd.
Formålet med tilbuddet er at træne beboeren til at kunne bo i egen bolig (med støtte) eller afdække beboerens støttebehov i forbindelse med visitation til andet botilbud.
Huset
Byggeriet rummer 7 selvstændige lejligheder, fællesarealer, personalefaciliteter.
Fællesarealet rummer køkken/opholdsrum, depot og vaskerum. I tilknytning til fælleshuset er der terrasse.
Lejlighed
Lejlighederne er indrettet med stue/køkken, soveværelse, badeværelse.
Medarbejdere
Der er ansat 5 pædagoger samt faste afløsere.
Hverdagslivet - §107
Måltider
Alle måltider indtages som udgangspunkt i fællesstuen. Måltiderne tilberedes sammen med beboerne i i fælleskøkkenet. Der laves madplan for 14 dage af gangen. Beboerne har faste maddage.
Beboerne betaler via opholdsbetaling et fast beløb om måneden til kost.
Aktiviteter
Alle beboere har en ugentlig hjemmedag, hvor den enkelte i samarbejde med personalet ordner personlige opgaver som rengøring i egen bolig, tøjvask, økonomi, e-boks, indkøb, frisør, tandlægebesøg og lignende.
Beboer indflydelse
Beboerne har medindflydelse og medbestemmelse i forbindelse med den daglig planlægning og de praktiske gøremål.
Samarbejde og netværk
Der afholdes beboermøder hver 14. dag, hvor aftaler vedr. hverdagen struktureres, praktiske opgaver fordeles.
Forældre, pårørende og venner er altid velkomne til at ringe eller komme på besøg.
Sådan gør du
Henvisning og visitation foregår via Myndighedsafdelingen.
Man kan altid kontakte bostedet og lave en aftale vedrørende besøg og rundvisning.
Til fagpersoner og pårørende
I forbindelse med visitation til Søbo udarbejder visitator en myndighedshandleplan, som beskriver formålet med henvisningen og borgerens individuelle støttebehov.
Efter indflytning udarbejder sagsbehandler handleplan og bestilling på et opstartsmøde i samarbejde med borger, primærperson og afdelingsleder. Bestillingen er styrende for den pædagogiske indsats og mål/delmål, men kan variere meget både hvad angår emner og tidshorisont.
Metoder og tilgange - §105
Vi arbejder rehabiliterende, anerkendende og struktureret med udgangspunkt i borgernes ressourcer, fysiske og psykiske velbefindende samt kognitive niveau.
Vi bruger KRAP, enkelte elementer fra den "Motiverende samtale", piktogrammer, foto, ugetavler, døgnrytmeskemaer, hjemmedagssedler, kalender, ny teknologi.
Metoder og tilgange - §107
Vi arbejder rehabiliterende, anerkendende og struktureret med udgangspunkt i borgernes ressourcer, fysiske og psykiske velbefindende samt kognitive niveau.
Vi bruger KRAP og enkelte elementer fra den "Motiverende samtale".
Lovgrundlag
Bofællesskabet Søbo er et botilbud til borgere med betydeligt og varigt nedsat funktionsniveau efter Almenboliglovens § 105 og servicelovens § 85, §107 og 83a.
Tilbudsportalen
Spørgsmål? Kontakt os
Bofællesskabet Søbo
Søvej 21 B
5750 Ringe
Telefon: 72 53 06 58 / 72 53 68 16
Mail: Soebo-vp@fmk.dk
Ledelse
Mette Mathiesen
Mail: mmath@fmk.dk
Telefon: 72 53 68 71