Tilskud til pasning af eget barn

Du kan som forælder få tilskud til at passe dit eget barn i stedet for en plads i et kommunalt dagtilbud.

For at få tilskud af Faaborg-Midtfyn Kommune til at passe dit eget barn, er der en række ting, du skal være opmærksom på:

• Du må ikke modtage offentlig overførselsindkomst eller have arbejdsindtægt i samme periode. Feriepenge er undtaget.
  • Perioden, hvor du passer dit eget barn, skal være mindst 26 uger og højest 1 år.
  • Der kan kun modtages tilskud for én periode til samme barn, men perioden kan godt være delt mellem to forældre.
  • Når tilskudsperioden starter, skal dit barn være mindst 24 uger.
  • Når tilskudsperioden slutter, må dit barn maks. være 2 år og 11 måneder.
  • Du skal være biologisk forælder, adoptivforælder eller samlevende i husstanden.
  • Du skal have opholdt dig i Danmark og/eller Grønland i mindst 7 ud af de sidste 8 år. Dette gælder også for danske statsborgere, der i en årrække har opholdt sig uden for landet. (Andre EU/EØS borgere er ikke omfattet af denne betingelse).

Du skal desuden kunne dokumentere tilstrækkelige danskkundskaber til at kunne udvikle dit barns sproglige kompetencer i dansk. Dokumentation for tilstrækkelige danskkundskaber kan som minimum være en bestået 9.-klasseprøve i dansk, eller en tilsvarende dokumentation. (Andre EU/EØS borgere er ikke omfattet af denne betingelse).

Dokumentationen skal, efter der er ansøgt om tilskud til pasning af eget barn, sendes med sikker post til Pladsanvisningen. Ønsker du yderligere information om denne dokumentation, kan du kontakte Pladsanvisningen.

Søg tilskud

Du kan tidligst søge om tilskud til pasning af eget barn 3 måneder før, dit barn skal passes.

Du skal søge i god tid inden starten af pasningen, da du ikke kan få tilskud fra før ansøgningstidspunktet.

Din ansøgning om tilskud til pasning af eget barn bliver færdigbehandlet senest 2 måneder efter, vi har modtaget ansøgningen.

Søg tilskud til at passe eget barn

Så meget kan du få i tilskud

Tilskuddet er skattepligtigt og vi vil derfor bruge oplysningerne fra dit hovedkort fra Skat.

Tilskuddet bliver indsat på din NemKonto, den sidste hverdag i den måned tilskuddet dækker.

Der kan maks. udbetales 3 tilskud til samme husstand på samme tid.

• I perioden 01.01.2024 - 31.03.2024 er det maksimale tilskud 6.020 kr. pr. måned.
  • I perioden 01.04.2024 - 31.12.2024 er det maksimale tilskud 6.048 kr. pr. måned.

Når tilskudsperioden slutter

Hvis du ønsker et pasningstilbud til dit barn, når tilskudsperioden slutter, skal du skrive dit barn på venteliste. Du skal skrive barnet op til en plads, senest 3 måneder før dit barn skal i pasning.

Du skal skrive dit barn op via Digital Pladsanvisning - FMKplads.

Har du spørgsmål til ordningen

Har du spørgsmål om tilskud til pasning af eget barn, er du velkommen til at henvende dig til Center for Opvækst og Læring, Pladsanvisningen på telefon 72 53 32 33.

Pladsanvisningen

(Borger)

(Virksomhed)

Telefontider:

Mandag: 9.00 - 11.00
Tirsdag: Lukket
Onsdag: Lukket
Torsdag: 12.00 - 14.00
Fredag: 9.00 - 11.00

Bemærk:

Pga. stor travlhed er der i øjeblikket forlængede svartider på henvendelser til Pladsanvisningen.

Husk at du altid kan komme i kontakt med os ved at sende en sikker mail.