Voksen specialundervisning - VSU
Herunder kan du se målgrupperne for specialundervisningen. Formålet med specialundervisning er, at afhjælpe dine virkninger af dit handicap, at øge dine handlemuligheder samt forbedre dine muligheder for at deltage i arbejds- og samfundslivet.
Målgruppe
Undervisningen henvender sig til voksne med:
Senhjerneskade
- Afasi – en sproglig vanskelighed hvor evnen til at forstå og finde ordene samt læse- og skriveevnen er nedsat
- Dysartri – en taleforstyrrelse der kan komme til udtryk ved nedsat udtaletydelighed og stemmeforandringer
- Kognitive kommunikationsvanskeligheder – en påvirkning af kommunikationsevnen med baggrund i nedsatte kognitive funktioner f.eks. med hukommelse og koncentration som kan medføre manglende overblik over samtalen
- Tankemæssige (kognitive) udfordringer
ADHD/ADD
Hjernerystelse
Sclerose
Udfordringer med stemmen
Neurologiske sygdomme:
- Multipel sclerose
- Parkinson
- Hjerneorganiske lidelser
- Demens
Stammen og/eller løbsk tale
Stemmevanskeligheder
Laryngectomi (strubeløse)
Mundhuleopererede
Udtalevanskeligheder:
- F.eks. snøvl eller læsp
- Fonologiske vanskeligheder
Skrive-, læse- og talvanskeligheder
Undervisningen foregår individuelt eller på små hold. Undervisningen er altid individuelt tilrettelagt. Formålet med specialundervisning er:
- at afhjælpe eller begrænse virkningerne af en funktionsevnenedsættelse
- at øge den enkeltes muligheder for aktivitet og deltagelse i arbejds- og samfundslivet
- rådgivning og vejledning af den ramte, dennes pårørende og/eller øvrige fagpersoner
Særligt for personer med ADHD/ADD
Målet med ADHD/ADD kurset er at ruste kursisterne til at møde hverdagens udfordringer.
Der arbejdes med:
- at bliver bedre til at forstå ADHD/ADD
- at få sat ord på nogle af de frustrationer kursisten kan opleve
- at lære andre med ADHD/ADD bedre at kende, så I kan udveksle erfaringer
- at tilegne sig strategier, der gør hverdagen lettere
- at tilegne sig strategier, der kan hjælpe i socialt samspil med andre med og uden ADHD
Særligt for personer med erhvervet hjerneskade
Målet med undervisningen er blandt andet:
- at forbedre sproglige– og kommunikative færdigheder
- at lære strategier til at huske og til at strukturere hverdagen
- at træne sociale færdigheder
- at kunne prioritere sin hverdag med de ressourcer der er til rådighed
Desuden er det muligt at få hjælp til at opdage/genopdage interesser og arbejde med erkendelse af den nye livssituation.
Særligt for personer med kognitive udfordringer
Det kan fx være pga. stress, PTSD, hjernerystelse (commosio) eller lignende.
Målet med undervisningen er blandt andet:
- at lære strategier til at huske og til at strukturere hverdagen
- at træne sociale færdigheder
- at kunne prioritere sin hverdag med de ressourcer der er til rådighed (energiforvaltning)
- at blive opmærksom på kroppen signaler
Desuden er det muligt at få hjælp til at opdage/genopdage interesser og arbejde med erkendelse af den nye livssituation.
Særligt for personer med tale, høre og synsvanskeligheder
Målet med undervisning er:
- at afhjælpe eller begrænse virkningerne af tale, høre og synsvanskeligheden
- at øge den enkeltes muligheder for aktivitet og deltagelse i arbejds- og samfundslivet
- rådgivning og vejledning af den ramte, dennes pårørende og/eller øvrige fagpersoner
- afprøvning og tilpasning af lavteknologiske hjælpemidler
Spørgsmål? Kontakt os
Voksen special- undervisningen
Har du brug for yderligere oplysninger kan du kontakte:
Afdelingsleder
Dorthe Kirkeby Bæhrenz
Telefon: 72 53 68 96
Mail: vsupost@fmk.dk
Send sikkert til VSU via Borger.dk
Send sikkert til VSU via Virk.dk