Borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren skal styrke dialogen mellem borgerne og kommunen samt bidrage til at sikre borgerens retssikkerhed

Hvad er en borgerrådgiver?

Har du fx fået en afgørelse, du ikke forstår, eller har du brug for vejledning i en sag med kommunen? Så kontakt vores borgerrådgiver – hun kan hjælpe dig med at finde rundt i det kommunale system.

Vores borgerrådgiver er en uvildig rådgiver til gavn for borgerne i Faaborg-Midtfyn Kommune. Hun er uafhængig af de politiske udvalg samt stabe og koncernområder og er ansat med reference til kommunaldirektøren. 

Borgerrådgiverens FAQ

Fold alle ud

Hvem er borgerrådgiveren?

Faaborg-Midtfyn Kommunes borgerrådgiver hedder Astrid Skotte Lange og har mange års erfaring med arbejdet som uvildig rådgiver. Hun er uddannet socialrådgiver og jurist og kender derfor til de juridiske rammer, som kommunens administration arbejder inden for.

Borgerrådgiverens overordnede opgaver er følgende:

  • Hjælpe med at skabe en god og konstruktiv dialog mellem borgerne og kommunen.
  • Hjælpe borgerne gennem det kommunale system og sikre, at de bliver hørt.
  • Medvirke til at sikre, at klager bliver brugt til at gøre kommunens sagsbehandling og borgerbetjening bedre.
  • Medvirke til at sikre borgernes retssikkerhed.

Hvem kan henvende sig til borgerrådgiveren?

Alle borgere i Faaborg-Midtfyn Kommune kan henvende sig til borgerrådgiveren.

Hvad koster det?

Det er gratis.

Hvad kan borgerrådgiveren gøre for mig?

Borgerrådgiveren kan gennemgå dit sagsforløb og undersøge om regler og principper for god sagsbehandling er overholdt. Hun kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse, men hun kan undersøge, om din sag er håndteret korrekt.

Hun kan også vejlede om dine muligheder og hjælpe med at få skabt en konstruktiv dialog mellem dig og kommunen. 

Helt konkret kan hun fx hjælpe dig med følgende:

  • Hjælpe dig med at blive hørt i din sag, hvis du synes, at kommunens behandling af dig og din sag ikke er god nok.
  • Hjælpe med at finde ud af om der kan klages, og hvem der evt. skal/kan klages til. I sidste ende kan hun også hjælpe med at udforme en klage.
  • Hjælpe med at forstå afgørelser fra kommunen.
  • Vejlede om dine rettigheder i forbindelse med din sagsbehandling. Fx hvor lang tid må sagsbehandlingen vare, og hvordan kan du forvente at blive behandlet.
  • Hjælpe med at genskabe dialogen med kommunen, hvis sagen er gået i hårdknude.
  • Tilbyde mægling i sager, hvor det antages at kunne løse konflikter mellem dig og kommunen.
  • Forberede dig til en samtale med kommunen, du er utryg ved, og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.

Hvad kan en borgerrådgiver ikke?

Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med følgende:

  • Behandle sager og træffe afgørelser – hun kan med andre ord ikke blive din sagsbehandler, bisidder, deltage i møder eller repræsentere dig i din sag hos kommunen.
  • Ændre på indholdet i afgørelser, der er truffet (afslag, bevillinger, forbud, tilladelser m.v.).
  • Behandle klager over forhold, som diverse klageinstanser tager sig af, eller sager som er indbragt for det kommunale tilsyn, Folketingets Ombudsmand eller domstolene.
  • Behandle klager over det serviceniveau, der er vedtaget af kommunalbestyrelsen eller over forhold som kommunalbestyrelsen har behandlet og taget stilling til.
  • Behandle klager, der vedrører ansættelsesforhold i kommunen.

Borgerrådgiveren behandler normalt ikke sager, der er afsluttet for mere end et år siden.

Hvilke oplysninger skal min henvendelse indeholde?

Det er vigtigt, at du giver borgerrådgiveren de oplysninger, hun skal bruge for at kunne behandle og svare på din henvendelse. Du må derfor meget gerne oplyse følgende:

  • Dit fulde navn
  • Adresse
  • Telefonnummer og/eller e-mail
  • Hvem i kommunen du har været i kontakt med
  • Hvad du henvender dig om. Jo mere konkret, jo bedre
  • Hvad du håber at få ud af din henvendelse. Det ønskede resultat er ikke altid en reel mulighed, men hvis hun kender dine ønsker, er det lettere at forsøge at imødekomme dem.

I sidste ende bestemmer du selvfølgelig selv hvilke oplysninger, du oplyser. Du kan også henvende dig anonymt, men det vil begrænse borgerrådgiverens muligheder for at behandle din henvendelse.

Hvornår kan jeg kontakte borgerrådgiveren?

 Borgerrådgiverens telefontider er følgende:

Borgerrådgiverens telefontider
Mandag9-15
Tirsdag9-15
Onsdag9-15
Torsdag9-17
Fredag9-13

Hvis hun ikke har mulighed for at besvare dit opkald, kan du lægge en besked på telefonsvareren. Hun vil herefter forsøge at ringe tilbage inden for 24 timer. Der kan dog gå længere tid i tilfælde af ferie, sygdom og lignende.

Kan jeg mødes med borgerrådgiveren?

Ja, det kan du sagtens.

Ring og aftal en tid på telefon 72 53 10 17. Så kan I også aftale, om der er papirer eller andet, du skal tage med til mødet.

Borgerrådgiveren har mulighed for at booke mødelokaler på kommunens adresser:

  • Faaborg: Mellemgade 15
  • Ringe: Lindevej 5 og Tinghøj Allé 2
  • Broby: Østerågade 40
  • Gislev: Faaborgvej 19
  • Ryslinge: Graabjergvej 3a 

Har du svært ved at transportere dig, eller ønsker du af andre grunde, at mødet foregår i dit hjem, kan det selvfølgelig arrangeres. 

Kan jeg henvende mig på vegne af en anden?

Hvis du vil henvende dig på vegne af en anden, skal han eller hun udfylde en fuldmagt til dig. Den originale fuldmagt skal afleveres til borgerrådgiveren samtidig med, at du henvender dig.

En fuldmagt er nødvendig, fordi borgerrådgiveren normalt kun behandler sager, der indeholder personoplysninger, hvis parterne i sagen har givet samtykke til det.

Print og udfyld fuldmagtsblanketten

Selvbetjening

Send sikker post

Kontakt borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren profil

Du er altid velkommen til at kontakte borgerrådgiveren på telefon 72 53 10 17 eller via sikker post.

Du kan også sende almindelig post til: Borgerrådgiver, Faaborg-Midtfyn Kommune, Tinghøj Allé 2, 5750 Ringe.

Borgerrådgiverens telefontider
Mandag9-15
Tirsdag9-15
Onsdag9-15
Torsdag9-17
Fredag9-13

Databeskyttelse

Borgerrådgiveren er underlagt en række databeskyttelsesregler.

Læs mere og bliv klogere på regler og rettigheder