Prices Have

Plejehjemmet Prices Have Centeret er et stort plejehjem beliggende i smukke omgivelser med udsigt over ”Sundet” i Faaborg.

Adresse og kontaktoplysninger

Prices Have Centeret 1
5600 Faaborg
Telefon: 72 53 05 10

Fakta

Antal rum  1
Størrelse i m2 46
Antal lejligheder 54
Husleje minimum (før boligydelse) 6.832,00 kr.
Indskud minimum 23.577,00 kr.
Takster Se takster
Fødevarestyrelsens smiley ordning Smiley ordning for Prices Have 
Opført/ renoveret 2003
Fælles lokale/ hus Ja
Kvalitetsstandard Se kvalitetsstandarder
Tilsynsrapport/ kvalitetsvurdering

Kvalitetsvurdering 2022

Luk alle
Åben alle

Om os

Plejehjemmet kort beskrivelse

Plejehjemmet er indrettet som 7 leve-bo miljøer med hver deres køkken/stue, hvor omdrejningspunktet er madlavning og den sociale kontakt.
Det er vores målsætning, med udgangspunkt i den enkelte beboers ønsker og ressourcer, at inddrage den enkelte mest muligt både i de højtidsbestemte aktiviteter og i dagligdagens gøremål såsom rengøring, tøjvask og madlavning.

Det er vigtigt for at vedligeholde de individuelle færdigheder og for at den enkeltes personlige og sociale trivsel styrkes.
På Prices Have Centeret har vi en aktiv kreds af frivillige, der støtter op om hverdagens aktiviteter i "Hyggekrogen".
Plejehjemmet er indrettet således at du selv bestemmer, hvornår du gerne vil tilbringe tid for dig selv eller sammen med andre.

Familie og pårørende er meget velkommen på Prices Have Centeret både som gæster i hverdagen og ved festlige arrangementer.
Der er mulighed for at booke gæsteværelset til overnatning mod en mindre egenbetaling
Målet på plejehjemmet er, at leve-bo miljøerne er præget af afslappet stemning og en familiær atmosfære,
så alle kan føle sig trygge og godt tilpas. Vi prioriterer det positive samarbejde med den enkelte beboer og dennes familie meget højt.

Boligforening

Domea
Domea Faaborg-Midtfyn ÆB, afd. 4
Telefon: 76 44 45 50
Mail: sc.faaborgmidtfyn@domea.dk

Idegrundlag

Prices Have Centret er et boligtilbud til borgere der pga. handicap eller almindelig alders-svækkelse har brug for personlig pleje - omsorg og praktisk hjælp.

Vision :
Visionen er at skabe et trygt og hjemligt miljø hvor beboeren er i centrum.

Mission :
Medarbejderne samarbejder med den enkelte beboer, ud fra dennes ressourcer/belastninger og livshistorie

Værdigrundlag:
- Et aktivt liv = aktive beboere og aktive medarbejdere.
- Det er vigtigt for beboerne, at opleve liv i livet.
- Mennesker har brug for psykisk, socialt, kulturel og fysisk stimulation.
- Mennesket er unikt og har egne behov til forskel for andres.
- Alle mennesker er et produkt af det liv de har levet, hvorfor livshistorien skal være
- udgangspunkt for plejen og omsorgen.
- Alle har ansvar for eget liv.

Leve-bo miljø

På Prices Have Centeret er der indrettet 7 boliggrupper med hver sit køkken/stue miljø. Leve- bo- miljøet er
udgangspunkt for social kontakt, fælles-arealet er vigtig for at skabe denne kontakt. I indretningen er der taget hensyn til beboernes ønsker og behov, således at der er balance mellem det hjemlige præg og en fornuftig indretning i forhold til medarbejdernes arbejdsmiljø.

Vi gør madlavning, rengøring, tøjvask til en integreret del af plejen, ud fra den målsætning, at deltagelse i
hverdags-aktiviteter styrker samværet og beboernes trivsel.

Vi ønsker at inddrage beboerne mest muligt i hverdagens gøremål og gøre brug af den enkeltes ressourcer
og udfoldelsesmuligheder og lægger vægt på kontinuitet og selvbestemmelse. Bla. at det er beboerens eget
valg, om de ønsker at deltage i fællesskabet.

Medarbejderne er tilknyttet grupperne således, at boliggrupperne rummer køkkenpersonale, plejepersonaler
samt i perioder SOSU/SSA - elever og sygeplejestuderende.

Der lægges vægt på, at medarbejderne er fleksible i forhold til at gå på tværs af faggrænser.
Der gives rum til samarbejde med beboerne - frem for arbejde med beboeren.

Faggrupper og kontaktpersonsordning

Der er medarbejdere i huset hele døgnet.
Dagvagterne arbejder fra kl. 7:00 til kl. 13:30 eller kl. 15:00.
Aftenvagterne arbejder fra kl. 15:00 til kl. 23:00.
Nattevagterne arbejder fra kl. 23:00 til 7:00.

Dag - og aftenvagter er fortrinsvis tilknyttet én boliggruppe, men hjælper
hinanden efter behov.

Faggrupper:
- Der er omkring 50 fastansatte medarbejdere:
- Plejehjemsleder,
- Social- og sundhedsassistenter,
- Social- og sundhedshjælpere,
- Ernærings-assistenter,
- Husassistenter,
- Sygeplejersker,
- Udover de fastansatte medarbejdere, har vi også faste afløsere tilknyttet.
- Desuden er der også ansat virksomhedspraktikanter
- Prices Have Centeret er også uddannelsessted for social- og sundhedshjælpere, social - og sundhedsassistenter samt sygeplejestuderende.

Kontaktperson:
Hver beboer bliver ved indflytning tildelt en kontaktperson, som er behjælpelig med de daglige gøremål.

Indflytning

Prices Have Centeret er etableret som en ejerlejligheds-forening bestående af Faaborg-Midtfyn Kommune og Faaborg Ældreboligselskab.

Faaborg Ældreboligselskab har ansat en ejendomsmester og en ejendomsfunktionær.
Spørgsmål vedrørende boligen og udendørsarealer rettes til:
Faaborg Ældreboligselskab
Kim Skovlund Kristensen
Telefon: 30 68 55 12
Mail: emfaaborg@faaborgmidtfyn.dk

Når den nye beboer er visiteret til Prices Have Centret kan der tages kontakt til Domea - ejendomsmester. Her kan der aftales hvornår lejligheden er ledig. Nærmere omkring indflytnings procedure aftales med ejendomsmester i Domea.

Vi har de bedste erfaringer med, at lejligheden er møbleret inden du flytter ind. Dette hjælper til at føle sig "hjemme" fra start. Vi har gode erfaringer med at du selv "hjælper" med placering af møbler, sådan at det matcher det miljø du kommer fra.
Du er velkommen til at få en rundvisning på Prices Have Centeret inden indflytning og tale med medarbejderne.

Snarest efter indflytningen tilbyder vi en indflytningssamtale. Deltagere er den nye beboer, pårørende, kontaktperson og plejehjemsleder.
Her gives der en introduktion, diverse informationer og forventninger til samarbejde.

Hjælpemidler

Lejligheden er installeret med en plejeseng hvis man har plejebehov. Der findes loftlifte installation i hver lejlighed og der kan påsættes en motor ved plejebehov/forflytninger. Andre hjælpemidler eks. badebænk, rollator og kørestol skal medbringes hjemmefra.

Forsikring

Der er brandforsikring igennem Domea, men indbo og ansvarsforsikring skal man selv sørge for.
Der findes mange flere informationer i vores velkomstbrochure som I kan få ved personalet på Plejehjemmet.

Opsigelse af bolig

Pårørende kan med eget NemID opsige boligen i tilfælde af dødsfald. Der henvises til Domeas hjemmeside. 

Blanketten giver endvidere mulighed for at andre kan opsige boligen, hvis der ikke forefindes nogle pårørende. Den der opsiger boligen hæfter ikke for noget, selvom der opsiges ad denne vej.

Blanketten sikrer at Domea, på bedste og hurtigste vis, får alle de nødvendige oplysninger i forhold til at boligen kan opsiges.

Domea modtager selvfølgelig også opsigelse via mail eller håndudfyldte blanketter sendt med post.
Opsigelsesblanketten kan fås ved henvendelse til Domea eller hos plejehjemslederen.

Det du skal medbringe

• Bestille flytning af møbler, avis, telefon, TV Stofa mv.
• Melde flytning til praktiserende læge folkeregister, posthus, licenskontor, forsikringsselskab mv.
• Bestille persontransport
• Evt. afbestille mad fra centralkøkken
• Tage stilling til servicepakken på plejehjemmet
• Kontaktbog, medicin mv.
• Personlige hjælpemidler skal medbringes
• Personligt tøj (vi tilbyder hjælp til tøjvask)
• Bøjler
• Vaskbar dyne og pude (gerne 2 sæt ifm. Inkontinens)
• Sengelinned (min. 3 sæt), evt. sengetæppe
• Badehåndklæder (min 3 stk.)
• Alm. Håndklæder (min. 6 stk.) + gæstehåndklæder til nedre hygiejne
• Engangsvaskeklude
• Evt. vaskeklude til ansigtet
• Fade til øvre og nedre toilette
• Evt. kolbe
• Tandkrus/tandbørste
• Neglesaks, termometer, barbermaskine, ladyshaver, hårtørre, curlers
• Vasketøjskurv
• Badeforhæng
• Toiletbørste
• Evt. fejekost og fejebakke (gerne med langt skaft)

Hverdagslivet

Dagen starter individuelt med morgenmad i lejligheden eller i køkken/alrum.
Middag og aftensmad foregår ligeledes i lejlighed eller køkken/alrum efter borgerens ønske.
Eftermiddag og aften serveres der kaffe/te med brød.
I løbet af dagen kan man efter evne deltage i dagens sysler eller i forskellige aktiviteter i "hyggekrogen".

Kvalitetsstandarder

Prices Have Centeret yder hjælp i forhold til Faaborg-Midtfyns kvalitetsstandarder. Du kan altid henvende dig til en medarbejder og få en kopi af standarderne.

Lovpligtige tilsyn

Embedslægen fører tilsyn med plejecenteret årligt.

Servicepakker

Der tilbydes en pakke med toiletartikler, pakke med rengøringsartikler, vaskemidler og vinduespolering.

Nødkald

Der kan etableres et nødkald til den enkelte beboer. Nødkald vurderes jf. kvalitetsstandard. Hvis nødkaldssenderen bortkommer for beboeren, skal denne erstatte senderen.

Fodpleje

Der er tilknyttet en statsautoriseret fodterapeut til Prices Have Centeret. Man kan også benytte egen fodpleje. Der er egenbetaling på fodpleje.

Frisør

Der er tilknyttet en frisør til Prices Have Centeret, som kan benyttes. Der er egenbetaling hos frisøren. Man kan også benytte egen frisør.

Tøjvask

Vi hjælper med at vaske dit tøj, men det skal mærkes med nummer eller navn. Også ved nyanskaffelse. Vi beder om at tøj kan gå i vaskemaskine/tørretumbler.

Pårørende

Pårørende er altid velkommen på Prices Have Centeret både i hverdagen og meget gerne ved festlige arrangementer.
Kontakten med pårørende og venner er et vigtig led mellem tidligere og nuværende liv.
Det er derfor vigtigt at samværet og kontakten ikke forringes efter indflytningen.
Vi opfordrer gerne pårørende til sammen med beboeren at udfylde livshistorien, så medarbejderne får en viden og forståelse for den enkelte
beboer. I kan få et skabelon til livshistorie hos personalet i boenhederne.
Pårørende har en central rolle i et leve - bo miljø. Som pårørende bør man forholde sig til, hvordan man bedst varetager interesserne for den,
man er pårørende til og gøre sig klart, hvad man kan forvente, at de ansatte tager sig af. Som pårørende kan du med fordel ledsage beboeren til
indlæggelse eller undersøgelse på sygehuset, til egen læge/vagtlæge eller ledsager til indkøb.
At de pårørende med beboeren skaber en hyggelig atmosfære i lejligheden f. eks. ved at hjælpe med at pynte til helligdage, ordne blomster,
tøjskabe og pudse sølvtøj.
Dialog mellem pårørende og medarbejdere er meget vigtig. Her skabes et tillidsforhold, så samarbejdet kan udvikles og styrkes.

Pårørendeaften

En gang om året samles beboere, pårørende, repræsentant fra Domea boligselskab, ledelse og medarbejdere til en hyggelig aften
Vi spiser sammen og der er betales for maden ved tilmelding
Vi fortæller om hvad der er sket i årets løb og hvad der kommer af nye tiltag.
Her kan man få svar på de spørgsmål man måtte have

Frivillige

På Prices Have Centeret har vi en aktiv kreds af frivillige der støtter os i vores dagligdag med beboerne.
De frivillige hjælper bla. ved gudstjenester og i hverdagen, samt ved arrangementer, udflugter osv.
Er du interesseret i at være med til at gøre en forskel for vores beboere, er du også meget velkommen.
Du kan henvende dig til Lis Munk på tlf. 7253 5135 / 7253 5112eller E-mail: lisnm@fmk.dk
De frivilliges indsats er et værdifuldt element.
De frivillige bidrager til et levende og alsidigt miljø på Prices Have Centeret.

Aktiviteter

Alle medarbejderne har mulighed for at stå for aktiviteter i de enkelte boliggrupper.
Desuden er der – Hyggekrogen – hvor beboerne hver dag kan mødes til mange forskellige aktiviteter i hverdagen. - Vi bager, laver gymnastik, synger, laver håndarbejde, spiller banko og meget andet - samt taler om livet.
Ved disse - og mange andre - arrangementer er der en gruppe frivillige, som flittigt giver os deres hjælp.

Om fredagen har vi en klub, kun for mænd, som hedder - De Flotte Fyre
Alt sammen er med til at skabe liv og livsglæde i en spændende tredje alder.

Husavis

Husavisen bliver udarbejdet af vores beboere og personale på Prices Have Centeret. Husavisen udkommer den 1. i hver måned. Husavisen indeholder månedens aktiviteter, månedens beboer fødselsdage, nyt fra leder osv. Husavisen ligger ikke på hjemmesiden, men forefindes i hver boenhed.

Beboerråd

Beboerrådet afholder 4 møder om året, og er repræsenteret af borgere, pårørende, leder, personale, frivillige og repræsentant for ældrerådet.

Tilsyn

Alle tilsynsrapporterne bliver modtaget og anvendt med det udgangspunkt, at andres vurderinger af os, er et godt arbejdsredskab til, at vi kan blive endnu bedre!
Kommunen og embedslægen fører tilsyn med Plejecenteret og kommer på uanmeldt besøg en gang årligt eller hver andet år.
Desuden skal Plejehjemmet leve op til de lovmæssige krav vedrørende fødevarestyrelsen.

Forplejning på plejehjemmet

Kosttilbuddet på kommunens plejehjem består af tre hovedmåltider og tre mellemmåltider.
Du tilbydes den kostform der svarer til dit behov med udgangspunkt i en ernærings vurdering.

Som beboer har du via dialog med køkkenpersonalet indflydelse på menuplanlægningen til det varme måltid og valgmulighederne til de øvrige måltider.

Køkkenfaciliteterne er forskellige på kommunens plejehjem, hvilket har betydning for omfanget af din involvering i aktiviteter i forbindelse med tilberedningen af måltider. Personalet bestræber sig på at medinddrage dig i det omfang, du har lyst og mulighed for.

Synlig og sanselig madlavning prioriteres højt. Vi har valgt at tilrettelægge madlavningen, så det sker i de enkelte boliggrupper. Al mad serveres på fade og i skåle.
Vi har centralt indkøb og fordeler fra cafeen til boliggrupperne.

Vi lægger vægt på at lave maden i boliggrupperne, da det giver oplevelser og samtaleemner for dig og de øvrige beboer.

Formålet med kosten

• Tilbyde dig en velsmagende og ernæringsrigtig døgnpleje, herunder væske.
• Medvirke til at sikre dig trivsel og velvære.
• Medvirke til at give dig gode oplevelser og øget samvær omkring måltiderne.
• Medvirke til forebyggelse af sygdom samt regulering af din ernæringstilstand

Individuelle behov

Hvis du har problemer med at tygge eller synke eller har et øget protein- og energibehov, kan vi tilbyde dig individuel tilpasset kost mht. konsistens og nærings indhold, hvilket iværksættes med udgangspunkt i en ernærings vurdering.
Du tilbydes også specialkost via lægehenvisning ved for eksempel diabetes eller allergier.

Helligdage og højtider

Vi gør ekstra ud af måltiderne på helligdage, mærkedage og ved højtider. Ved sådanne lejligheder kan du desuden få øl, vin, eller sodavand til det varme og kolde måltid.

Gæster

Gæster kan bestille mad mod betaling. Kontakt køkkenpersonalet på det enkelte plejehjem for at bestille mad.

Kan mad og måltider afbestilles?

Indlægges du på sygehus, afbestilles din døgnkost døgnet efter din indlæggelse. Derudover kan du få godtgjort et eller flere hovedmåltider ved afbestilling 24 timer før.

Sådan får du døgnkost på plejehjem

Som beboer på et af plejehjemmene i kommunen, tager du som udgangspunkt del i dagligdagen og dermed også måltiderne på plejehjemmet.
Senest to uger efter du er flyttet ind, tilbyder vi dig en ernærings vurdering med henblik på at vurdere din ernæringstilstand. Resultatet danner baggrund for den drøftelse, du efterfølgende har med personalet, så den kost du bliver tilbudt så vidt mulig svarer til dine ønsker og behov. Vi evaluerer selvfølgelig løbende og tilpasser, når du har behov for det.

Spørgsmål? Kontakt os

Prices Have Centeret

Prices Have Centeret 1
5600 Faaborg
Telefon: 72 53 05 10

Har du behov for at sende personfølsomme oplysninger til os, gøres det på nedenstående link:

Send sikkert via borger.dk

Send sikker via virk.dk

Leder
Lis Nielsen Munk
Telefon: 72 53 27 79