Kvalitets­standard for Boligændringer

I denne kvalitetsstandard får du informationer om, hvordan du kan få hjælp til at ændre din bolig, så den er bedre egnet til dig.

Kvalitetsstandarden tager udgangspunkt i det kommunale serviceniveau fastsat af kommunalbestyrelsen og gældende lov på området.

Luk alle
Åben alle

Lovgrundlag

Serviceloven § 116.

Hvad er formålet med hjælpen?

Formålet med boligændringer er at gøre din bolig bedre egnet til dine behov.

Hvad omfatter hjælpen?

Du tilbydes økonomisk støtte samt vejledning til at indrette din bolig eller udskifte din bolig.

Boligændringer kan f.eks. være ændringer på badeværelset, så du kan komme i bad, eller i dit køkken så du kan lave mad.
Det kan også være ændringer på dørbredde eller niveau fri adgang til dit hjem.

Der kan gives hjælp til boligændringer i dit private hjem samt i lejede boliger, herunder ældreboliger.

Hvis du bor i lejebolig eller andelsbolig, skal der indgås aftale med ejer om eventuel reetablering ved fraflytning. Det er kommunen der har udgiften til reetableringen.

I ganske særlige tilfælde, hvor boligændringer ikke er tilstrækkelige til at gøre boligen bedre egnet, kan der ydes hjælp til dækning af udgifter i forbindelse med anskaffelse af en anden bolig.

Hvem kan modtage hjælpen?

Du kan få hjælp til indretning af boligen, når du er i målgruppen. Det vil sige, børn og voksne der har et lægeligt dokumenteret varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau, der gør, at indretning er nødvendig for at gøre boligen bedre egnet som opholdssted.

Hvordan kan du få hjælp?

I forbindelse med vurdering af om din bolig er egnet, og hvilke boligændringer der kan bevilges, tages der udgangspunkt i, hvilke aktiviteter der skal foregå i din bolig. Vi vil vurdere om din funktionsnedsættelse betyder, at der skal laves ændringer i dit hjem, for at du kan udføre dine aktiviteter. Vurderes der behov for en boligændring, for at gøre boligen bedre egnet, kontaktes relevante håndværkere, og der indhentes 2 tilbud.

Hvem hjælper dig?

Det er kommunens sagsbehandlende terapeuter med speciale i boligændringer, der besøger dig, og afprøver og afgør hvilke ændringer du vil få glæde af, og hvilke ændringer der kan bevilges.

Der er frit valg med hensyn til hvilke materialer der benyttes samt hvilken leverandør, der skal udføre opgaven, dog højst med et beløb svarende til kommunens bedste og billigste indhentede tilbud.

Oplysning om sagsbehandlingstiden kan du finde på siden "Svarfrister og sagsbehandlingstider"

Hvad forventer vi af dig?

At du samarbejder om at finde de bedste løsninger for de fysiske ændringer, der skal ske i dit hjem.

Reparation, vedligeholdelse og udskiftning af boligændringer skal du selv sørge for.

Der kan ikke ydes hjælp til boligændringer, der har karakter af almindelig vedligeholdelse, modernisering eller istandsættelse.

Kvalitetsmål

  • Når der laves afgørelser, tages der udgangspunkt i dine ønsker og behov. Der er en stor grad af synlighed i  vores afgørelser det vil sige du bliver involveret undervejs, både i afgørelserne, men også i valg af løsning.
  • Vi ønsker at træffe korrekte afgørelser i alle sager, og derfor arbejder vi aktivt med at minimere de fejl eller uklarheder, der kan opstå i sagsbehandlingen. Det betyder, at stræber efter i samtlige sager at lægge den samme faglige linje som Ankestyrelsen.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler i Sundhed og Ældre eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

 

Godkendt

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Ældreudvalget den 20. april 2022.

Information

Vil du vide mere om boligændringer, er du velkommen til at kontakte

Sundhed og Ældre
Skolevej 6
5854 Gislev
Telefon 72 53 60 00
E-mail: Sundhed@fmk.dk

(mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger - sikker post sendes via Borger.dk)