Kvalitets­standard for Ledsageordning

Serviceniveauet for tilbud om ledsageordning til borgere mellem 18 - 67 år ser du her i kvalitetstandarden. Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Omsorgsudvalget den 13. september 2021.

Luk alle
Åben alle

Hvad er formålet med hjælpen?

Formålet med ledsageordningen er at give dig en mulighed for at deltage i selvvalgte aktiviteter.

Hvad omfatter hjælpen?

Du tilbydes op til 15 timers ledsagelse om måneden til selvvalgte fritidsaktiviteter som f.eks.:
• Indkøbsture
• Biograf og teater
• Ferie
• Festivalbesøg
• Sportsaktiviteter
• Besøg hos familie og venner
Du har mulighed for at gemme de 15 månedlige timer i højst 6 måneder. Det vil sige, at du i en periode på 6 måneder maksimalt kan spare 90 timer sammen. Du kan dog ikke bruge dine ledsagertimer på forskud.

Hvis du bor i et botilbud, hvor noget af ledsagelsen tilbydes som en del af tilbuddets ydelser, kan det samlede gennemsnitlige månedlige antal ledsagetimer ikke overstige 15 timer.

Ledsagerordningen er gratis for dig. Du skal dog selv:
• Betale egne udgifter i forbindelse med ledsagelse
• Betale for ledsagers udgifter, fx. biografbillet, entré el.lign.

Du kan søge om dækning af ledsagerens udgifter i forbindelse med ledsagelsen. Du kan søge dækning op til 937 kr. (2021-niveau) inden for et kalenderår. Beløbet udbetales en gang årligt efter ansøgning fra dig.

Hvem kan modtage hjælpen?

Ledsagerordning kan tilbydes til dig mellem 18 og 67 år. Ledsagerordning tilbydes til dig, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Har du behov for socialpædagogisk støtte eller anden støtte, der kræver særlige kvalifikationer hos din  ledsager, vil denne støtte træde i stedet for ledsagelse.

Hvis du har en ledsagerordning, når du når 67 år, bevarer du retten til ledsagerordning herefter.

Hvordan kan du få hjælp?

Hvis du har behov for ledsagerordning, kan du, evt. sammen med dine pårørende, ansøge via Borger.dk eller kontakte Socialområdet via telefonnummer 72 53 65 83

Du skal visiteres til ledsagerordning. Socialrådgiveren i Myndighed vil via dialog med dig og ved eventuel indhentelse af yderligere oplysninger vurdere om du er i målgruppen til ledsageordning.

Visitationen sker altid på baggrund af en konkret og individuel vurdering.

Hvem hjælper dig?

Kommunen sørger for at ansætte medarbejdere til din ledsagelse. Du kan selv udpege en person til at fungere som ledsager, men kommunen skal godkende denne. Der kan normalt ikke ansættes ledsagere, der er nær familie eller venner til dig. Der kan heller ikke ansættes ledsagere, der i forvejen er ansat i kommunen, hvis dette er i strid med gældende arbejds- og hviletidsbestemmelser.

Hvad forventer vi af dig?

Ledsageordningen bevilges til dig som:
• Kan give udtryk for ønske om individuel ledsagelse (ikke nødvendigvis verbalt)
• Kan planlægge aktiviteten

Kvalitetsmål

• At borger i alle relevante tilfælde gøres opmærksom på muligheden for at udpege og søge efter ledsager.

Klageadgang

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, kan du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen. Du kan kontakte din sagsbehandler på  socialområdet eller borgerrådgiveren, hvis du ønsker at klage.

Lovgrundlag

Serviceloven § 97.

Godkendt

Kvalitetsstandarden er godkendt af Sundheds- og Omsorgsudvalget den 13. september 2021

Kontaktoplysninger

Vil du vide mere om at søge hjælp, pleje og støtte, er du velkommen til at kontakte:

Socialområdet
Rådgivning og Visitation
Skolevej 6
5854 Gislev

Telefon 72 53 24 00 (mandag til fredag kl. 9.00—12.00, undtagen onsdag)

E-mail: Sundhed@fmk.dk (mailadressen må ikke anvendes til at sende personfølsomme oplysninger – sikker post sendes via Borger.dk)